ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Aspia

Outsourcing eller egen löneavdelning – vad är bäst?

Många företag brottas med frågan om man ska outsourca löneavdelningen eller behålla den internt. Här är expertens bästa råd – innan du tar beslut.
– I de allra flesta fall är det förmånligt att bryta ut den delen av verksamheten, säger Jessica Sorrone, Head of Payroll Sverige Aspia.

 

 Enklare lönehantering på kortare tid

400 procent. Så mycket har outsourcingen ökat på den nordiska marknaden sedan 2010, visar tidigare undersökningar. Vanligast är att företag väljer att outsourca hantering av lönefrågor, personalärenden och redovisning.

– Den här diskussionen är ofta förekommande hos många företag oavsett bransch, vi ser en stor efterfrågan och ett ökat intresse för våra tjänster inom området. Anledningen är främst att lönehantering och personalnära arbetsuppgifter blir allt mer komplexa områden att hantera medan företagen vill fokusera på sin kärnverksamhet. Siffrorna är inte förvånande, säger Jessica Sorrone.

 Just kompetensfrågan har blivit alltmer central och drivit på företagens intresse för outsourcing på senare tid, menar hon:

– Arbetsmarknaden är i ständig förändring och det krävs att man är påläst och uppdaterad. Bara i Sverige har vi närmare 650 aktiva kollektivavtal, det är många att hålla reda på. Lägger man sedan till alla personalpolicies, lagar och regelverk som till exempel GDPR, så är det lätt att företagen känner att den interna kunskapen inte riktigt räcker till.

 Enligt Jessica Sorrone är det i stort sett alltid en fördel att outsourca – trots att man betalar för en tjänst är det både en kostnads- och tidseffektiv besparing i slutändan:

– Kunden slipper stora interna kostnader kopplade till personal, kompetens och systemlicenser. Tittar man på slutkalkylen är det tydligt att outsourcing i de flesta fall är en förmånlig lösning för kunden.

 Samtidigt höjer hon ett varningens finger för att outsourca till utlandet. Initialt kan offerten se billigare ut – men i slutändan kan det betyda merjobb och mycket tilläggsdebitering då tjänsten ofta är starkt begränsad:

– Utomlands är det oftast en begränsad typ av service som erbjuds, samtidigt är kunderna mer såbara i kontakten och det tar ofta längre tid att åtgärda fel. Vi ser att alltfler företag därför väljer att ta hem outsourcingen till Sverige igen just av den anledningen. Där fyller vi på Aspia ett behov som en premiumleverantör med 73 kontor, vi är lokalt representerade med närhet till våra kunder.

 För att göra outsourcingen framgångsrik för kunderna rekommenderar Jessica Sorrone att man upprättar en checklista inför samarbetet med lönebyrån (se faktaruta):

– Framförallt handlar det om att tydliggöra uppdraget, vilka förväntningar och krav som ställs på båda parter. Det handlar trots allt om att avtalet ska kännas tydligt och förmånligt för båda parter.

 Checklista: Inför outsourcingen

  •  Analysera behoven Ska all löne- och personaladministration outsourcas eller endast en del av verksamheten? Och varför vill ni outsourca?
  • Förväntningar Vad vill ni ska ingå i tjänsten och vilken prisbild ser ni framför er? Har ni några särskilda krav på leverantören?
  • Tydligt avtal Överenskommelsen ska ha ett noggrant ramverk för tjänstebeskrivning, pris, ansvar och särskilda behov.
  • Planera i detalj Ta fram en färdplan för outsourcingen. Ha även en löpande dialog med leverantören kring detta. Se därför till att ha en huvudansvarig för kontakt med redovisningsbyrån.
  • Informera internt Medarbetarna måste få tydlig information om vad som gäller framöver. Eventuellt behövs interna utbildningar om nya system för rapportering.

 Enklare lönehantering på kortare tid

 DETTA ÄR ASPIA:
Aspia arbetar aktivt för att hjälpa Sveriges företagare med allt de kan behöva för att starta, driva, växa och växla sina företag. Företaget är marknadsledande med 33 000 kunder och 1 450 medarbetare på 73 orter runt om i landet och kontor i alla nordiska länder. Aspia hjälper företagare med att hantera löner, redovisning och affärsrelaterad rådgivning.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Aspia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer