Annons
Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Vet du om du pratar med en människa eller en AI på nätet?

Svaret är att det blir allt svårare i takt med att chattbottar och virtuella assistenter i snabbt takt blir mer sofistikerade. Men för svenska marknadsledaren Artificial Solutions är målet snarare att förena människans och teknikens styrkor i en och samma plattform – som är snabb och effektiv men kan kommunicera på ett naturligt sätt.

Läs mer om hur chattbottar hjälper ditt företag 

Så kallad Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt och naturligt sätt, har tagit stora kliv framåt de senaste åren och används nu i allt större utsträckning för kundtjänstärenden, vid försäljning och för att avlasta HR- och IT-avdelningar

Den nya generationens chattbottar och virtuella assistenter kan vara ytterst människolika och när det exempelvis gäller att uppfatta vad som sägs kommer de redan väldigt nära, eller överträffar till och med i vissa fall den mänskliga förmågan.

Plattformen förenar det bästa av två världar

Men det är inte säkert att man som kund skulle föredra att prata med en AI som är 100 procent mänsklig i sitt beteende, konstaterar Andreas Wieweg.

Han är CTO på det svenska bolaget Artificial Solutions som är ledande inom Conversational AI genom den patenterade plattformen Teneo. Den används av några av världens största företag och pratar dagligen med miljontals kunder.

– Jämfört med en AI är vi människor långsammare, vi kan ibland vara otrevliga och olika personer kan ge lite olika svar på samma fråga, säger Andreas Wieweg.

Artificial Solutions egna undersökningar visar att de allra flesta kunder vill veta om de pratar med en människa eller en AI, men att allt fler föredrar att prata med en chattbot, eftersom tekniken har gått framåt så pass mycket på senare år.

Målet är därför inte att till punkt och pricka efterlikna människan, utan snarare att ta det bästa från två världar genom att förena människans och teknikens olika styrkor. 

Teneo är byggd för att förstå sammanhang, svara på ett naturligt sätt och kunna återkoppla till tidigare konversationer. Samtidigt är plattformen betydligt snabbare och effektivare än människor, alltid tillgänglig, och kan prata med miljontals personer på en och samma gång och ge konsekventa och korrekta svar.

En AI med personlighet

En aspekt som Artificial Solutions fokuserar på är möjligheten att ge olika chattbottar olika personligheter, eftersom olika bolag har olika framtoning.

– Det går att lyfta fram ditt företags unika röst och specifika styrkor och föra fram den konsekvent i alla kanaler: Över telefon, på sajten, i appen eller i röstassistenten, säger Andreas Wieweg.

De här förmågorna hos Teneo bygger på över ett decenniums utveckling och under tiden har en myriad av förbättringar skett hos de olika tekniska och lingvistiska komponenter som plattformen använder sig av, konstaterar han.

– Men det fina är att kunderna inte behöver bli experter på alla olika delar, eftersom de redan är inbyggda i ett och samma system som lätt kan anpassas efter just deras företag.

Ladda ner den perfekta guiden till chattbottar 2020

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?