Annons
Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Så kan artificiell intelligens skydda ditt företag i kristider

Med en AI som pratar med kunderna på mänskligt sätt går det både att uppnå social distansering och att hålla igång verksamheten under pandemin. 

– Att digitalisera och automatisera delar av verksamheten är ett sätt att skydda sig från störningar, säger Andreas Wieweg, CTO på svenska AI-bolaget Artificial Solutions.

Läs mer om hur chattbottar hjälper ditt företag 

Med Covid-19-pandemin har företagens säkerhet hamnat i strålkastarljuset. Många företag har kämpat med att hitta nya sätt att möta sina kunder och hantera sina anställda när restriktioner och distansarbete har införts.

Ett sätt att öka motståndskraften och säkerheten både vid pandemier och andra kriser är att göra verksamheten mindre beroende av människor, genom att ta hjälp av chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda. 

En digital kärna skyddar företag från störningar

– Att digitalisera och automatisera delar av verksamheten är ett sätt att skydda sig från störningar. När de anställda är sjuka eller hemskickade kan artificiell intelligens komma till undsättning och hålla företaget flytande, säger Andreas Wieweg, CTO på Artificial Solutions, vars innovation Teneo används av några av världens största företag inom en mängd olika branscher. 

Under pandemin har många företag märkt av ett ökat tryck från kunderna, samtidigt som antalet anställda har minskat. Det har lett till väntetider och en ökad arbetsbörda. Men en fullt skalbar AI tar bort risken för att flaskhalsar ska uppstå i en sådan situation.

– Teneo avlastar de anställda och kan lika gärna hjälpa en kund som en miljon kunder samtidigt. När efterfrågan från kunderna ökar växer också plattformens resurser, säger Andreas Wieweg.

En annan fördel är att den här sortens lösningar minskar risken för smittspridning, helt enkelt därför att färre anställda interagerar med kunderna. Även inom företagen kan exempelvis HR- och IT-avdelningar ta hjälp av digitala kollegor för att utföra många arbetsuppgifter. Det i sin tur gör att fler kan arbeta på distans.

– AI är det ultimata verktyget för att uppnå social distansering, säger Andreas Wieweg.

Kundernas data är skyddad

Även frånsett pandemin innebär automatiserade lösningar en trygghet för slutkunden. Svaren de får är konsekventa, har godkänts av företaget och är lätta att dokumentera. Därför finns ingen osäkerhetsfaktor kring vad som verkligen gäller i exempelvis ett kundtjänstärende.

Dessutom är kundernas personliga data skyddad och kan anonymiseras, samtidigt som företaget kan analysera kundinteraktionerna för att förbättra verksamheten.

– Teneo är byggd för att säkra användarnas integritet och följer lagstiftningen på båda sidorna av Atlanten, såsom GDPR inom EU, säger Andreas Wieweg.

Ladda ner den perfekta guiden till chattbottar 2020 

 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?