Annons
Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Artificial Solutions nya vd växlar upp bolagets globala expansion

Intresset för Conversational AI har ökat markant det senaste året och för det svenska AI-bolaget Artificial Solutions innebär det en accelererande tillväxt. 

Vid rodret står Per Ottosson – företagets nytillträdde vd. 

– Vi vill växa som Software as a Service-företag på en global marknad och utveckla strategiska allianser med andra AI-leverantörer, förklarar han.  

Läs mer om hur Teneo kan hjälpa ditt företag 

Mycket har hänt sedan Per Ottosson, som kommer från rollen som Chief Revenue Officer på IPsoft, började arbeta med Conversational AI för tio år sedan. Gårdagens enkla chattbotar har ersatts av avancerade lösningar som kommunicerar på ett mänskligt och naturligt sätt. 

– Den här teknologin har nått ett nytt stadium i sin utveckling och blivit mer användarvänlig. Artificial Solutions har en unik roll eftersom vi inte bara har AI-algoritmerna, utan också plattformen och applikationerna som behövs för att utveckla lösningar som fungerar för användarna, säger han och tillägger:

– Man kan se det som att vi erbjuder en hel bil, medan våra konkurrenter bara har ett insprutningssystem. Marknaden är nu i en mognadsfas där kunderna är ute efter att köpa hela bilar, och inte bara komponenter som de sedan måste bygga ihop själva. 

Förbättrar kundupplevelsen

Artificial Solutions patenterade plattform Teneo används av flera av världens största bolag i hundratals applikationer, i form av exempelvis chattbotar och virtuella assistenter. Teneo bygger på över ett decenniums utveckling och kan kommunicera med fler än 40 olika språk. 

– Det finns många tillämpningsområden för tekniken och våra kunder kan skräddarsy den efter sina specifika behov. Tittar vi exempelvis på Swisscom så driver Teneo röstassistenten för deras Swisscom box. Den gör att man bland annat kan kommunicera med tv:n utan att använda fjärrkontrollen. 

Ett annat exempel är Skoda där Artificial Solutions teknologi finns i företagets digitala kanaler så att de ska kunna prata med kunderna på ett naturligt sätt. Som kund kan man i sin tur snabbt och enkelt be om en offert, boka in en provkörning eller köpa en bil. Sedan Skoda började använda Artificial Solutions applikation har deras webbkonvertering ökat med 400 procent.

Fler samarbeten

Per Ottosson berättar att han ser stora möjligheter för företaget framöver och planen är att de ska fortsätta expandera på den globala marknaden. 

– En viktig del i den utvecklingen kommer att vara att öppna för samarbeten med fler AI-leverantörer. Om jag återgår till min tidigare liknelse kommer vi då att kunna vara bilen, oavsett vad kunderna har valt för insprutningssystem.

Här anmäler du dig till ett gratis webinar i januari 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera