Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

AI sätter kunden i centrum

Circle K, Swisscom och Deloitte har alla en sak gemensamt – de använder sig av konversationell AI för att utveckla och förbättra kundupplevelsen. Bakom den nya tekniken står det svenska AI-bolaget Artificial Solutions. 

Mer om hur Teneo kan förändra ditt företag 

Nöjdare kunder, högre lojalitet och utökad kapacitet i de digitala kanalerna. För att leverera en så bra kundupplevelse som möjligt använder sig många av världens storföretag av konversationell AI – en ny typ av teknik som kommunicerar på ett mänskligt och naturligt sätt. 

Svenska Artificial Solutions, som är ledande inom fältet, har utvecklat lösningar till bland annat Circle K, Swisscom och Deloitte. Via sin plattform Teneo implementerar företaget ett brett utbud av applikationer i form av exempelvis virtuella assistenter, chatbots och talbaserade konversationsgränssnitt för smarta enheter. 

Även om alla lösningar som byggts med Teneo är olika delar de samma huvudsyfte: att förbättra kundupplevelsen över kanaler, språk och enheter. 

Dygnet-runt kundservice

För Circle K utvecklade Artificial Solutions en virtuell kundagent med Teneo för att minska samtalsvolymerna, samtidigt som kundsupport kunde levereras dygnet runt. Kundagenten pratar redan svenska, norska och danska, och nu överväger Circle K olika alternativ för expansion och ytterligare funktioner. 

För Swisscom driver Teneo bland annat röstassistenten för Swisscom Box, vilket gör det möjligt för kunderna att använda sin röst för att byta kanal, söka efter innehåll eller starta en spellista på Spotity, samt att styra smarta enheter i hemmet på fyra språk.

– Om den används strategiskt löser konversationell AI inte bara operativa problem och sänker kostnaderna. Den erbjuder även en möjlighet för företag att leverera en dygnet-runt konsekvent on-demand kundservice till sina kunder, oavsett vilken kanal eller vilket språk de väljer, säger Andy Peart, CMSO på Artificial Solutions.

Men det är inte bara jättar som Circle K och Swisscom som har satsat på konversationell AI och Teneo. En lång lista av välkända konsultföretag och systemintegratörer har samarbetat med Artificial Solutions för att bygga nästa generation av automatiserade kundsupportlösningar. 

Ett exempel är Deloitte, vars kompetens inom affärstransformation tillsammans med  Teneos snabba utvecklingscykel var avgörande för att utveckla en chattbot-lösning för en amerikansk Federal Healthcare-klient. Chattboten hjälper hälso- och sjukvårdspersonal att interagera med myndigheten genom att underlätta navigering på webbplatsen, så att de kan hitta den exakta information de behöver genom att fråga med sina egna ord. Deloitte valde även att använda plattformen för att bygga en intern virtuell assistent för att stötta HR.

En växande marknad

Enligt en rapport från marknadsundersökningsbolaget Markets&Markets förväntas marknaden för konversationell AI växa från 4.2 miljarder dollar 2019 till 15.7 miljarder dollar 2024. 

– Med tanke på detta kan man tänka sig att fler och fler kunder kommer att förvänta sig bättre självbetjäningslösningar i en postpandemi-värld, där onlineshopping blomstrar. Företag som har överlevt de första covid-vågorna fokuserar nu på att öka motståndskraften i verksamheten och förbättra driftseffektiviteten genom att utforska sätt att automatisera processer inklusive kundtjänst. 

– Eftersom världen alltmer omfattar onlinehandel, tvingas företagen dessutom att hitta innovativa nya sätt att interagera med sina kunder i en virtuell värld. Konversationell AI håller på att utvecklas till den teknik som möjliggör dessa mål och kommer att bli ett strategiskt tillskott för alla företag, säger Andy Peart. 

Anmäl dig här till ett gratis webbinar 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?