Annons
Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

550 procent fler användare för svenska AI-bolaget – nu är målet att erövra världsmarknaden

Användarna strömmar till svenska Artificial Solutions AI-plattform. Sedan i fjol har användningen vuxit med drygt 550 procent. 

– Samtidigt har vi inte behövt öka antalet anställda. Vi har en väldigt skalbar affärsmodell. Det är ett starkt argument för att vi kan vara nästa svenska ‘disruptor’, säger vd:n Lawrence Flynn.

Läs mer om Artificial Solutions 

– Från första början har vårt mål varit att erövra världsmarknaden. Det har varit en lång resa, och vi är inte där än, men vi har kommit en bit på vägen. Vi har medvind nu, säger Lawrence Flynn, som är vd på börsbolaget Artificial Solutions.

Det svenska bolaget är med sin patenterade plattform Teneo ledande inom Conversational AI, en artificiell intelligens som låter människor och teknik samtala på ett naturligt sätt genom chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

Sedan slutet av 2019 har användningen av plattformen exploderat.

– Covid-19-pandemin har inte förändrat förutsättningarna, men har skyndat på redan pågående trender och gjort det tydligt att de företag som är mest digitaliserade, det vill säga minst beroende av människor, klarar krisen bäst, säger Lawrence Flynn.

”Spektakulära siffror”

Det gör i sin tur att Teneo nu hjälper fler kunder än någonsin. Första kvartalet i år var tillväxten i användningen 91 procent jämfört med föregående kvartal – och mot samma kvartal i fjol var tillväxten hela 55 1 procent.

– Det är spektakulära siffror. Samtidigt har vi inte behövt öka antalet anställda. Det finns alltså inga flaskhalsar för oss att fortsätta växa. Det är ett starkt argument för att vi kan vara nästa svenska ‘disruptor’, eller omstörtare, säger han.

Hur påverkar den ökande användningen era intäkter?

– Vi tar betalt för licenser, men den avgiften är låg. Istället kommer huvuddelen av våra intäkter när kunderna börjar använda produkten, det vill säga när Teneo pratar med kunder och löser problem. Det innebär att över tid, när fler och fler använder plattformen, så växer också våra intäkter mer. Det ger också en stabil intäktskälla. När företagen märker att en AI är billigare än anställda kommer de inte gå tillbaka.

Hur har Conversational AI utvecklats de senaste åren?

– De teknologier som är beståndsdelarna i Conversational AI har snabbt rört sig framåt. Röstigenkänning, exempelvis, har blivit ett mycket mer träffsäkert verktyg. Bland företagen har många affärsprocesser börjat automatiseras, och det kan lätt kopplas ihop med en automatiserad chattbot som sköter själva kundkontakterna. Slutkunderna är dessutom aktiva i fler kanaler parallellt i dag. Det kan vara svårt att bemanna alla nya kontaktytor. Men om du har en automatiserad plattform som hjälper dig, blir de många kanalerna istället en fördel. Kunderna vill ju kunna nå företaget på det sätt som passar dem bäst.

Vart är tekniken på väg?

– Det kommer att kännas helt naturligt att prata med teknik och allt fler kommer att göra det i allt fler situationer. Se på pekskärmarna. I dag är det helt naturligt att styra sin mobil genom skärmen. Conversational AI är på samma utvecklingsbana. Man kommer att fråga sig varför man gjorde på något annat sätt.

Hur skiljer ni er från era konkurrenter?

– Vi har utvecklat Teneo i över ett decennium och från första början var målet att inte nöja oss med en app, utan att bygga en fullskalig lösning som är skräddarsydd för företagens behov i en digital tidsålder. Datan är exempelvis skyddad både ur företagens och slutanvändarnas synvinkel. Vi konkurrerar inte med våra kunder om datan.

På bolagets kundlista finns bland annat några av världens största biltillverkare, finansbolag och telekombolag som i sin tur använder Teneo i hundratals olika implementationer för att prata med miljontals människor genom text, tal eller gestikulering.

Ni riktar er till större företag istället för till själva slutanvändarna. Varför då?

– Stora företag är ofta nischade till en specifik vertikal. Det fina med Conversational AI är att teknologin är horisontell, det vill säga att precis som med vanligt språk kan samma process användas för en mängd olika konversationer. Det gör att den potentiella marknaden är enorm. Nyckeln till vår skalbarhet är att Teneo lika gärna kan användas av ett telekombolag som av en bank, ett bilföretag eller myndighet.

Varför ska företag använda sig av Conversational AI istället för konventionella metoder?

– Det är en solid investering som sparar pengar. Stora företag måste hålla miljontals kunder nöjda genom att svara på frågor och tillgängliggöra information, och samtidigt göra det på ett kostnadseffektivt sätt. Den enklaste metoden är att kunderna helt enkelt pratar med en automatiserad AI som kan samtala på ett naturligt sätt, som är billigare och mer effektiv än mänsklig arbetskraft, och som ständigt är tillgänglig på alla olika kanaler. 

Hur når ni era kunder – det vill säga företagen?

– Vi samarbetar med stora IT-konsultfirmor i utrullningen och får tillgång till en mindre armé av tekniskt kunniga personer. På så sätt kan vi, som är ett medelstort svenskt företag, nå många fler företag än vad vi annars skulle kunna göra.

Artificial Solutions har kontor över Asien, Europa, Sydamerika och i USA och har 30 nationaliteter bland de anställda. Bolaget grundades i Sverige, huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq i Stockholm. Det svenska arvet ger flera fördelar, enligt Lawrence Flynn.

– Vi är ett svenskt företag men vi är en stark internationell spelare på en mycket större marknad. Ett nordamerikanskt företag skulle ha satsat på engelska. Men hela världen pratar inte engelska. Från första start var det självklart att göra Teneo flerspråkig och i dag kan våra kunder leverera applikationer på mer än 35 olika språk. Det gör att ett företag kan bygga en chattbot för ett land och byta språk men behålla tekniken och datainsamlingen, för att snabbt kunna rulla ut i ytterligare ett land, säger han.

Det starka svenska ekosystemet inom tech- och innovation och de många framgångsrika svenska startupbolagen bereder också vägen, konstaterar Lawrence Flynn.

– Vi kan följa andra svenska ‘disruptors’ i fotspåren. Det finns många oerhört duktiga människor i Sverige, inte minst inom datalingvistik som är en teknik vi använder oss mycket av, säger han.

Därför är det viktigt för företag att börja med Conversational AI just nu 

 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor med fler än 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?