ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Arocell

Tekniken är klar – få ett snabbt svar om behandlingen fungerar

  • Michael Brobjer, VD på AroCell.

Det svenska in-vitro diagnostikbolaget AroCell, som med sin biomarkör gör det möjligt att i ett tidigt skede se om en cancerbehandling är verkningsfull eller inte, har genomgått en omvandling under det senaste året och arbetar nu intensivt med kommersialiseringen av produkten AroCell TK 210 ELISA.

– Arocell är ett företag med oerhört stor potential. Vi verkar inom fältet IVD med inriktning på att kunna erbjuda en markör som kan visa om en terapi fungerar vid behandling av cancer, säger Michael Brobjer, VD på AroCell.

Brobjer anser att behovet av diagnostik och biomarkörer har ökat i och med att det har tagits fram fler och bättre läkemedel för att behandla olika cancerformer.

– Det är viktigt att veta vilket eller vilka läkemedel som fungerar för respektive individ och det är där som Arocell kommer in i bilden. Arocell har patenträttigheter för en metod att mäta Tymidinkinas 1 (TK1), vilket är en biomarkör som kan visa på ökad cellproliferation och därmed också utvecklingen av en cancertumör, säger Brobjer och fortsätter:

– Att i ett tidigt skede av behandlingen få reda på om den är verkningsfull eller inte kan vara livsavgörande. Idag avgörs oftast effekten av behandlingen via röntgen, vilket sker efter att behandlingen är genomförd, kanske så sent som tre månader efter att behandlingen inletts.

Arocell har dramatiskt förändrat strategin från ett forskningsinriktat bolag till ett kommersiellt inriktat bolag med fokus på USA. Företagsledningen har bytts ut och har dessutom utökats med ytterligare resurser. Bolaget har knutit till sig distributörer och kontraktslab. AroCell fokuserar nu på att få ett regulatoriskt godkännande av AroCell TK 210 ELISA av FDA (Food and Drug Administration) via en 510(k) clearance. Inledningsvis fokuserar bolaget på behandlingen av bröstcancerpatienter.

– Ett FDA-godkännande av AroCell TK 210 ELISA gör det möjligt för oss att kunna få ut vår produkt på den amerikanska marknaden. Målet är att få in vår metod i rutinsjukvården och även få "reimbursement" ersättning inom ramen för sjukvårdssystemet, säger Michael Brobjer och fortsätter:

– USA är en oerhört stor marknad och är också ofta vägledande för sjukvård i övriga delar av världen. Varje år diagnostiseras ca 250 000 kvinnor med bröstcancer och totalt har 3 500 000 kvinnor sjukdomen i USA.

Den regulatoriska processen med FDA har inletts och AroCell räknar med att ha en registrerad produkt på den amerikanska marknaden senast 2021.

Brobjer anser att Arocells styrka ligger i själva kärnan av verksamheten och hur den är organiserad.

– Vi har en väldigt bra produkt för att mäta TK1 i blodet. Tekniken är klar och vi väntar bara på ytterligare klinisk evidens. Allt annat är klart och redo för att införa metoden i rutinsjukvården. AroCell är organiserat i en semi-virtuellt struktur, vilket möjliggör att till en låg kostnad få tillgång till hög kompetens och samtidigt ha stor flexibilitet i bolaget, säger Brobjer.

Arocell genomförde i slutet av 2019 emissioner om totalt 54,4 MSEK för att finansiera kommersialiseringen.

– Jag ser med stark tillförsikt på framtiden. Vi är nu fullfinansierade för att uppnå vårt FDA-godkännande och vi är samtidigt i ett mycket spännande skede både vad gäller klinisk evidens, regulatoriska framgångar samt ökad försäljning, avslutar Brobjer.

EXTERN LÄNK: Läs mer här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arocell och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer