Annons
Innehåll från Arctic Blue BeveragesAnnons

Finländsk dryckesproducent på snabbväxande marknad

Den globala marknaden för gin är stor, och väntas öka kraftigt under hela 2020-talet.

En av de nya uppstickarna i branschen är finländska Arctic Blue Beverages.

– Nu vill vi växla upp för att kunna investera i framtiden, säger Valtteri Eroma, vd på Arctic Blue Beverages.

Läs mer om att investera i den snabbväxande dryckesproducenten 

Trenden med småskaliga producenter inom dryckesindustrin tycks starkare än någonsin. Och efter framgången och utvecklingen för de hantverksmässiga mikrobryggerierna förväntas nu ginproducenterna en liknande framtid. Receptet för framgång och för att ta marknadsandelar från de etablerade internationella storbolagen tycks samstämmigt vara att producera så lokalt som möjligt för att skapa särart och lyfta varumärkets personliga signatur. 

Samtidigt tycks konsumenter idag vara villiga att betala alltmer för en bättre och mer genuin produkt.

400 recept blev Arctic Blue Gin

En av dem som under de allra senaste åren stigit snabbast i Norden är Arctic Blue Beverages. Med sitt motto ”arktisk natur på flaska” hoppas det redan mångfaldigt prisbelönade företaget, med produktionsbas och destilleri i lilla orten Ilomants i norra Karelen, nu nå ännu längre på den globala marknaden med sina produkter. 

– Vår erfarne master distiller Asko Ryynänen testade över 400 olika recept innan vår vision blev verklighet 2018. Hela idén var att fånga den arktiska naturen och dess smaker på flaska och sprida den till entusiaster över hela världen. Och utnämningarna talar för sig själva. Redan efter första året fick vi topplaceringar i många av världens mest erkända dryckestävlingar, berättar Valtteri Eroma, vd för Arctic Blue Beverages. 

Bland annat har nischprodukterna Arctic Blue Leqacy Gin och Arctic Blue Gin Rose kammat hem guldmedaljerna vid några av de mest prestigefulla internationella tävlingarna. Likaså Arctic Blue Gin, bolagets mest berömda produkt. 

Inspiration och ingredienser från den tysta skogen

Hemligheten bakom den snabba framgången ligger delvis i just särarten. Inspiration, smaker, dofter och inte minst ingredienser hämtas i just detta kulturlandskap av mäktiga skogar och många tysta sjöar som kännetecknar norra Karelen och orten Ilomants, som för övrigt är den allra östligaste gränsposten inom EU.

För Arctic Blue Beverages handlar Asko Ryynänens samlande skogspromenader framför allt om att komma tillbaka till destilleriet med famnen full av arktiska blåbär, granbarr och förstås enbär. Tack vare en speciell destilleringsprocess utan kylfiltrering bevaras därefter de naturliga smakerna i slutprodukterna på bästa möjliga sätt.

– Vi är ju lite unika i Norden med att kunna gå rakt ut i den fria naturen och hämta våra ingredienser. För oss har den här rena lyxen av naturliga nordiska ingredienser också varit ett viktigt försäljningsargument för alla våra produkter. Inte minst mot den asiatiska och amerikanska marknaden, fortsätter Valtteri Eroma.  

Ser ni själva paralleller till mikrobryggeriernas framväxt?

– Absolut. Vi ser liknande mönster här med en ständigt ökande trend av mindre uppstickare. Samtidigt är det förstås viktigt att också växla upp för att kunna investera för framtiden, till exempel i ett destilleri där det finns möjlighet att öka produktionen. 

– Så, höga risker men med en unik historia att fånga på flaska och möjligheter till hög utdelning. Jag har själv arbetat med branding inom framför allt teknologi och design i över 20 år och vet vilken styrka finska och nordiska företag och företeelser har på bland annat den så viktiga japanska marknaden.  

Arctic Blue Beverages satsar stort på innovation, att studera trender och investera i experimentering. Arctic Blue Oat, världens första veganska, ginbaserade havrelikör, är ett exempel. Bolaget har även lanserat sin första RTD-produkt, ”ready to drink” är en kategori som växer snabbare än själva alkoholmarknaden.

I maj introducerades Arctic Blue Beverages på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Halvårsrapporten för 2022 visar att man har ökat sin omsättning mellan första och andra kvartalet med runt 30 procent. Bolaget satsar på internationell expansion och idag finns produkterna i över 15 olika länder samt i ett 20-tal olika onlinebutiker runtom Europa, Asien och Australien.  

Läs mer om att investera i den snabbväxande dryckesproducenten 

 

Mer från Arctic Blue Beverages

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arctic Blue Beverages och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera