1515
Innehåll från American ExpressAnnons

”Vi tror på en härlig restauranghöst”

Restaurangerna har drabbats hårt under pandemin – både av restriktioner, ändrade gästbeteenden och kompetensflykt. Men nu är tiden mogen för en nytändning, menar Daniel Carijn, operativ chef för Brasseriegruppens alla kök.

Vad hände i mars 2020? Det kommer sannolikt vara en fråga som lever kvar under flera år framöver. För Brasseriegruppens restauranger var pandemins utbrott en lika stor kalldusch som för resten av besöksnäringen.

Bjud en vän på tre stycken tvårättersmiddagar under det kommande året. Läs mer om Dining by Amex! 

Daniel Carijn är operativ för koncernens samtliga kök. Han poängterar att ett tidigt beslut fattades om att hålla samtliga ställen öppna, trots att restaurangerna i centrala Stockholm ofta ekade tomma. Personalen permitterades, samtidigt som det ständigt pågick ett hårt arbete med anpassningar bakom kulisserna.

– Dels handlade det om restriktionerna, men också om gästernas behov av att känna sig trygga och bekväma med situationen. Vi har jobbat mycket med takeaway-luncher och middagslådor, samt mindre julbord och events på plats hos företag och privatpersoner istället för hos oss. Våra krogar som ligger utanför city kunde dra betydligt mer nytta av hemmaarbetandet.

Kassakon som försvann

Just julborden är en het potatis. Efter en förbluffande stark sommar 2020 räknade många restauranger med att vintern låg öppen för att hämta hem de tappade intäkterna med stora julbordssatsningar. Då slog andra vågen till.

– Ända fram till oktober trodde de flesta att pandemin hade ebbat ut, men till jul var det väldigt tomt på restaurangerna. Vi tog bort alla avbokningsregler och höll öppet så mycket vi kunde, men det var oerhört kostsamt, säger Daniel Carijn.

”Världens roligaste bransch”

Sedan dess har återhämtningen skett sakta men säkert. Under sommaren 2021 ökade gästtillströmningen kraftigt igen, samtidigt som nytillskottet Ricordi äntligen kunde slå upp dörrarna.

Men nu dök istället ett annat problem upp på radarn: kompetensbristen i branschen.

– Man räknar med att 50 000 personer har lämnat besöksnäringen under pandemin för att hitta andra jobb. Vi märkte det tydligt nu när alla restauranger började nyrekrytera ungefär samtidigt. De som är yngre och söker jobb har inte samma erfarenhet, så det krävs ett stort arbete med kompetensutveckling i hela den här sektorn. Det här är världens roligaste bransch, men vi måste bli bättre på att visa vilka karriärmöjligheter som finns också.

Trots utmaningarna ser Daniel Carijn ljust på framtiden.

– Stockholms krogvärld har utvecklats på ett fantastiskt sätt under de senaste åren, då många duktiga kockar startat egna restauranger. Nu har vi också fått betydligt fler uteserveringar med bättre öppettider, och restaurangerna utanför city har fått ett uppsving. Så vi får inte gräva ner oss – det är viktigt att se optimistiskt på framtiden. Nu hoppas vi på en riktigt härlig höst. Det är tydligt att våra gäster vill träffas ute och äta gott igen.

Bjud någon du tycker om till en av Stockholms bästa krogar. Läs mer om Dining by Amex här!

Mer från American Express

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med American Express och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?