ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från AJ produkter

AJ möblerar aktivt klassrum – alla blir vinnare i slutändan

  • I samråd med skolans ledning bestämde man sig för att införa schemalagd pulsträning i en sjundeklass på skolan.

När Vammarskolan i Valdemarsvik införde pulsträning på schemat blev elevernas måluppfyllelse markant bättre. Samtidigt tänkte man nytt när det gällde möbleringen i klassrummet – flexibla lösningar i samarbete med AJ Produkter underlättade för eleverna att behålla fokus. 
– 
De nya skolmöblerna tar även hänsyn till att eleverna är väldigt olika fysiskt i den här åldern, därför har vi inte stolar och bord av samma höjd till alla, säger Daniel Hermansson. 

Läs mer om AJ Produkters erbjudanden för skolor här

Det hela började för åtta år sedan, när läraren Mats Nahlbom och hans kolleger lyssnade på en föreläsning om hur vårt minne fungerar. Läkaren Nisse Simonsson tyckte att det var underligt att skolan inte tog mer hänsyn till all forskning som visar hur viktig fysisk rörelse är för att stimulera elevernas inlärning och minne. 

Mats åkte hem, pratade med kollegan Daniel Hermansson, funderade, läste på – och bestämde sig för att prova.  

– Startpunkten blev boken SPARK av Harvardprofessorn John Ratey. I den finns bland annat exemplet Naperville Central High, en skola i USA som på tidigt 2000-tal hade lagt in en ganska hård träning som del av schemat. Resultatet blev en ökad viktnedgång hos eleverna, mindre vandalisering och en fyrtioprocentig förbättring av elevernas resultat i matte, NO och fysik, säger Daniel Hermansson. 

I samråd med skolans ledning bestämde man sig för att införa schemalagd pulsträning i en sjundeklass på skolan. Träningen innebar att eleverna, förutom två dagars schemalagd idrott och hälsa, under resterande tre dagar fick genomföra aktiviteter som höjde pulsen.

– Man har sett att för att öka den generella syresättningen i hjärnan så räcker det med en promenad på 20 minuter om dagen. Redan detta förbättrar bland annat plasticiteten i hjärnan och ger en bättre impulskontroll för tonåringar. Men om man lägger in minst tre 20-minuterspass i veckan, där utövaren ligger på 70 till 85 procent av maxpulsen, så bildas också ett ämne i hippocampus som leder till att nya synapser bildas, samtidigt som de befintliga förstärks. För att beskriva det lite enklare så kan man säga att man på det här viset kan öka bandbredden i hjärnan över tid, säger Daniel Hermansson. 

Tre år med regelbunden pulsträning gav ordentliga resultat – samtliga elever i klassen blev godkända i alla ämnen. Det var en tydlig förbättring gentemot tidigare år, när skolan i snitt hade ungefär 30 procent av eleverna som inte nådde fulla betyg.  

Parallellt med pulsträningen arbetade man också för att förbättra elevernas fokus i klassrummet. 

– Skolan jobbar ofta med långa lektionspass. Delvis för att man anser att undervisningen vinner på det, men också för att det underlättar schemaläggningen. Men vi tog del av en, visserligen ganska liten, studie som visade att en elev klarar att hålla fokus i lika många minuter som man är gammal, plus en eller ett par minuter. För våra elever i årskurs sju innebär det alltså ett fokusspann på i snitt femton minuter. Dessutom läste vi om Google som aldrig har möten som är längre än 20 minuter, eftersom man tror att deltagarna därefter tappar fokus, säger Daniel Hermansson. 

Med den kunskapen i bagaget började man tänka annorlunda också kring den tid som eleverna vistades i klassrummet. Med hjälp av AJ Produkter möblerade man med höj- och sänkbara skrivbord och stolar, trekantiga bord som kan arrangeras i olika konstellationer, whiteboardtavlor på väggarna så att eleverna periodvis kan stå upp och arbeta tillsammans. På så vis blir det enklare att skifta plats i rummet och variationen hjälper eleverna att fokusera under längre tid. 

 – Förutom att den här möbleringen hjälper oss att aktivera eleverna på olika vis, under den tid de är närvarande i klassrummet, så finns det en stor ergonomisk vinst. I den här åldern är eleverna väldigt olika fysiskt, en del är 145 centimeter långa medan andra är 180, och det är ju galet att ha stolar och bord av samma höjd till alla, säger Daniel Hermansson. 

Nu har ni jobbat med det här projektet i ungefär åtta år. Hur ser ni på framtiden?

– Vi tror att behovet av det här arbetssättet kommer att öka. Inte minst ungdomars skärmvanor gör ju att alla behöver röra på sig mer. Men det handlar om att jobba målmedvetet och metodiskt för att få fler att prova konceptet. Skolan har varit utsatt för många ”det här måste ni förändra NU-kampanjer” under de senaste åren, vilket har byggt en naturlig och sund skepsis mot det som är nytt. Men vi ser helt klart ett ökande intresse för hur man kan jobba i det aktiva klassrummet, säger Daniel Hermansson.

Läs mer om AJ Produkters erbjudanden för skolor här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AJ produkter och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer