1515
Innehåll från AdyenAnnons

Fler köp på nätet samtidigt som många längtar till den fysiska butiken visar Adyens Retailbarometer 2020

Tobias Lindh, Norden – och Baltikumchef på Adyen.
Tobias Lindh, Norden – och Baltikumchef på Adyen.

Nya konsumentmönster och påskyndad anpassning till e-handel är två synliga trender i världen under 2020, ett år som påverkats stort av coronapandemin. Näthandeln ökar, kundlojaliteten förstärks för de företag som utvecklat sina tjänster efter konsumenternas nya behov och att beställa en caffe-latte innan man kommer till butiken för att slippa stå i kö har blivit en ny vana. Samtidigt visar undersökningen att nästan 50 procent längtar efter att få handla i butik igen för nöjes skull. 

Även om svenska företag har klarat sig bättre än företag i många andra länder är det tydligt att pandemin även här har förändrat våra köpbeteenden och två av tre kommer att fortsätta att visa lojalitet mot företag som de handlade av under de här månaderna, visar Adyens Retailbarometer 2020. Konsumenterna har också i större grad än tidigare ansträngt sig för att försöka välja att köpa från varumärken som uppvisat social medvetenhet och är lokala. 

– Företag som fanns där för sina kunder när krisen stod för dörren kommer att belönas med lojala följare. Den här trenden sträcker sig även till e-handeln där undersökningen visar att nästan hälften av globala konsumenter kommer att förbli lojala till lokala företag även när man handlar online. Pandemin visar tydligt att när nya vanor etableras är det avgörande att man förstår hur det påverkar konsumentlojaliteten, säger Tobias Lindh, Norden – och Baltikumchef på Adyen .

Adyens Retailbarometer är en årlig global undersökning av konsumenters vanor och förväntningar på handeln, samt hur företag möter dessa förändringar. Läs mer om Adyens Retailbarometer 2020.

– För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att få en större förståelse för vad konsumenten vill ha. Vad är deras önskemål, vad är det som påverkar köp, hur ser de på teknik och hur ser jämförelsen ut mellan länder i Skandinavien och globalt, förklarar Tobias Lindh.

Årets undersökning visar bland annat att även om många vill återvända till den fysiska butiken är många oroliga för fysisk kontakt och 52 procent menar att planlösningen och olika betalningssätt har blivit allt viktigare. 

– Kontaktlösa betalningar har varit viktiga under pandemin. Hälften av de tillfrågade föredrar detta. Och de flesta vill se att handlare använder mer teknik för att minska fysisk kontakt mellan kund och anställda. Globalt är fler än 1 av 2 konsumenter oroliga för att vidröra en betalterminal och skulle föredra kontaktlös betalning. I Skandinavien där kontaktlösa betalningar redan har en hög tillämpningsnivå innan pandemin har efterfrågan på en ökning av frekvensen för kontaktlöshet varit mindre än det globala genomsnittet, berättar Tobias Lindh.

Här kan du hämta hem Retailbarometern 2020

Genom Adyens transaktionsdata av köp på nätet och butik erbjuder rapporten en inblick i hur kanalpreferenser utvecklats. Med hjälp av Opinium Research LLP mätte Adyen hur fler än 25 157 konsumenters vanor och attityder förändrats under 2020.

Om Adyen 

Adyen är betaltechbolaget bakom många av världens ledande företag. Adyen är den enda plattformen företag behöver för att ta betalt på nätet, i app och i butik på global och lokal nivå. Plattformen samlar världens ledande betalningsmetoder och möjliggör för handlare att nå nya kunder, varje dag. Bolaget grundades 2006 i Amsterdam och idag finns de med över 20+ kontor världen över och 1.500 anställda. Bland kunderna hittar man Spotify, H&M, Electrolux, Åhléns och Telia Company.

 

Mer från Adyen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adyen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?