Annons
Innehåll från AccentureAnnons

Så kan data leda vägen till en mer relevant kunddialog

Försäkringsbranschen står inför stora förändringar med den pågående digitaliseringen. Dagens kunder efterfrågar i högre utsträckning lösningar på sina vardagsproblem, och vill inte betala för tjänster som saknar personligt värde. För att fortsätta vara relevanta framöver måste försäkringsbolagen bli mer proaktiva och skräddarsy sina erbjudande och skapa en mer personlig kunddialog.

För att nå dit behövs bättre kundsegmentering och tydlig identifiering av de olika behoven för varje segment.

– Enligt en undersökning från Accenture är nästan hälften av svenska kunder i försäkringsbolag villiga att dela personlig data för att få ett skräddarsytt erbjudande baserat på intresse, livssituation och frågeställning, säger Kurt Rosander, ansvarig för Digital Financial Services på Accenture.

– Att förstå kunderna bättre och vara relevant gäller båda de nya digitala och bemannade kanalerna, fortsätter han.

Hur kan försäkringsbolagen bli mer proaktiva och relevanta i sin kunddialog?

Kundsegmenteringen byggs på kundinsikt som i sin tur baseras på insamlad intern och extern data. Med detta kan man förbättra bolagens erbjudande och möta morgondagens kundkrav i rätt kanal.

– Rätt hanterat leder det både till ökande intäkter genom att proaktivitet skapas i kundkonversationen och ökande effektivitet genom att processerna blir smartare, säger Kurt Rosander.

På morgondagens marknad måste man möta kundernas behov i en helt annan takt än tidigare. Den nya tekniken möjliggör skräddarsydda och tillgängliga upplevelser, och försäkringsbolag måste förändra sina organisationer för att fånga dessa möjligheter när de dyker upp.

Accenture har redan utarbetat över 350 analytiska modeller som är färdigbyggda för uppgiften och som prövats och förfinats på marknader världen över.

– Ska ett försäkringsbolag bygga denna lösning på egen hand kommer det att ta minst två år. Vi kan leverera en fungerande lösning på några månader. Det är så här försäkringsbolagen kan fortsätta att vara relevanta på morgondagens marknad, säger Kurt Rosander.

Om Accenture

Accenture är ett ledande globalt företag med verksamhet inom strategi, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom branschledande erfarenhet och specialistkunskap inom olika branscher och affärsfunktioner hjälper vi våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats.

Besök oss gärna på www.accenture.com/se-en/about/company/sweden

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?