Innehåll från AccentureAnnons

Partnerskap – företagens väg in i framtidens hem

Bengt Nordström är ansvarig för Northstream som numera är en del av Accenture.
Bengt Nordström är ansvarig för Northstream som numera är en del av Accenture.

Framtidens hem är här, men vad betyder det för företag? Bengt Nordström, ansvarig för Northstream som numera är en del av Accenture, ger tre insikter om vad som krävs om företag ska få flytta in i framtidens 5G-uppkopplade hem.

Mer om framtidens hem 

– Jag har jobbat med teknik i trettioåtta år, och hade någon sagt till mig vid millennieskiftet att vi år 2021 skulle få flera hundra megabit per sekund rakt in i våra telefoner hade jag skakat på huvudet och sagt att det är tekniskt omöjligt, säger Bengt Nordström.

Men med 5G är det precis vad som händer, och det i sin tur innebär att teknikutvecklingen nu kan ta oanade språng. För att ta reda på vad det här får för effekter har Accenture släppt boken ”The future home in the 5G Era.”

– I slutet på 3G-eran kom de smarta telefonerna, och det var ingen som riktigt förstod hur drastiskt de skulle komma att förändra våra liv. Jag tror att vi kommer att få samma innovationssprång nu, och även om vi inte vet än vad det resulterar i måste företag inse och förbereda sig på det scenariot.

Fler uppkopplade apparater

Men även om helheten är omöjlig att förutspå finns det ändå saker vi vet redan nu, till exempel att våra hem inom en snar framtid kommer att bestå av betydligt fler uppkopplade apparater än idag. Konsumenter kommer också att använda sig av betydligt fler digitala tjänster, något som näthandelns utveckling under pandemin är ett exempel på.

– Det i sin tur skapar behov av en orkestreringslösning, för det är tveksamt om konsumenten vill eller orkar ha en app eller en kundtjänst för varenda en av de här delarna. De kommer att förvänta sig, till och med kräva, en riktigt bra kundupplevelse, och de företag som kan leverera det kommer att ha den största konkurrensfördelen. 

Behöver ta stora steg

I boken som bygger på globala undersökningar argumenterar författarna för att mobiloperatörer kan komma att ta den här rollen. Bengt Nordström tror att det krävs att de tar ett stort steg i sina digitaliseringsplaner för att det ska hända.

– Ska man vara riktigt ärlig är det inte alla gånger som till exempel operatörernas hemsidor eller andra digitala tjänster är det som ligger längst fram. Frågan företag måste ställa sig blir då: ur användarens perspektiv, vem vill de egentligen anförtro att hantera alla uppkopplade saker i sitt hem? Och vad måste företaget göra för att nå dit? 

Något som kan låt enkelt, men som Bengt Nordström påpekar kräver mycket målmedvetna satsningar, och där det ofta visar sig att partnerskap i olika former som är den bästa lösningen. 

– Det är svårt för en enskild aktör att bli ägare av hela kundrelationen men i samarbete mellan till exempel operatörer, produktbolag och cloudaktörer har man alla möjligheter att lyckas. 

Mer om framtidens hem 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?