ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Accenture

Nya innovationer skapar hållbart mode

  • Bland årets vinnare av innovationstävlingen Global Change Award finns idén om kläder som växer i takt med barnen.

Kläder som växer i takt med barnen, organiskt läder framställt av mikroorganismer och tyg av apelsinskal. Modevärldens nya innovationer låter kanske som science fiction, men förutsättningarna finns redan.

Så skapar teknologi nya trender inom mode och design.

Innovationer inom mode leder vägen mot nya trender

Trenden inom textil och design pekar mot hållbart mode och kunderna ställer allt högre krav på företagens miljöbelastning. Idag är industrin resurskrävande och stora mängder textilier kastas varje år. Men det finns inga skräddarsydda lösningar på problemen.

– Modebranschen måste tänka om och satsa på nya innovationer. För att hitta en hållbar väg in i framtiden behöver vi utnyttja nya teknologier och de exponentiella affärsmöjligheter som kommer med hållbar innovation. Vi har inte råd att missa framstegen, säger Josefine Olsson, strategikonsult på Accenture med inriktning på innovation.

Innovationer inom mode förändrar
Konsultbolaget arbetar tillsammans med non-profit H&M Foundation och KTH med innovationstävlingen Global Change Award där varje år fem vinnare uppmärksammas för sina nya innovationer inom modebranschen. Vinnarna tar del av ett acceleratorprogram för att hjälpa dem att skala upp sina idéer. Det gemensamma målet är viljan att förändra industrin och leda vägen mot ett mer hållbart förhållningssätt.

Bland årets vinnare finns till exempel idén om kläder som växer i takt med barnen, ett organiskt läder som framställs av mikroorganismer och textil av nässlor som växer på svårodlade bergssluttningar i Kenya.

– Förutom innovativa material har vi också nya affärsmodeller och sätt att tänka. Ett lag av årets vinnare adresserar utmaningarna att barn växer ur sina kläder väldigt snabbt. De har tagit sin inspiration från rymdvetenskap och origamiteknik och har utvecklat kläder som anpassar sig efter barnets storlek. Plaggen ska kunna bäras från nio månaders ålder upp till fyra år, säger Josefine Olsson.

Nya perspektiv, återvinning och hållbarhet
Många av de nya innovatörerna jobbar även med återvinning och hållbarhet i olika former. Ju fler produkter av återvunna material som finns på marknaden, desto större blir konsumentens kunskap. Idag finns ett ökat hållbarhetstänk, men det finns fortfarande väldigt mycket kvar att göra i omställningen av modeindustrin.

– Den genomsnittliga svensken slänger åtta kilo textilier om året och det finns mycket tekniska utmaningar kvar med återvinningssteget. Som det ser ut i dag är det till exempel svårt att återvinna mixade material, men det sker mycket innovation och forskning på området, säger Josefine Olsson.

Hon ser också att trots att många av idéerna kan låta väldigt mycket framtid finns de tekniska förutsättningarna redan idag. Extra kraftfulla blir innovationerna när människor med olika perspektiv samarbetar.

Förutom att ta fram hållbara och resurssmarta material kan ny AI- och 3D-teknik även bidra till modeskapandet. Ett sätt är att 3D-scanna sin kropp för att skapa den perfekta passformen.

– Det som krävs är en omställning och viljan att tänka i nya banor. Det handlar mycket om att industrin ska ta till sig den innovation som nu finns tillgänglig, berättar hon.

Vad kan man göra som privatperson – har du några konkreta tips?
– Våga tänka nytt och galet. Våga prova kläder av apelsinskal och även nya affärsmodeller. Släng inte textilier – återvinningen går snabbt framåt. Låna eller byt kläder och köp och sälj i andra hand – det kommer väldigt mycket nya digitala tjänster kopplat till det, inte minst uthyrningstjänster.

Läs mer om framtidens hållbara modetrender

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies