ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Accenture

Hype eller faktiskt värde – vad kan vi få ut av AI egentligen?

Många pratar om AI – men få lyckas bli framgångsrika med den nya tekniken.
– Det finns fem viktiga karaktärsdrag och de som det går bra för har lyckats med alla dessa steg, säger Susanna Dillenbeck, expert med inriktning på AI och robotics på konsultbolaget Accenture.

Så kan företag använda AI för att bli mer framgångsrika

Många pratar om AI och hos företagen ökar intresset för att använda den nya tekniken. Och vinsterna kan bli stora enligt en undersökning från konsultbolaget Accenture: Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022.

 

Susanna Dillenbeck, expert på AI och robotics på Accenture, ser att många företag vill ta del av de möjligheter som finns med AI – men har svårt att ta tekniken vidare till en nivå där man ser faktiska resultat.

– Man fastnar i ”prova-på-stadiet” och kommer inte vidare och har därmed svårt att räkna hem investeringen, säger hon.

 

Fem steg för att lyckas med AI
För att förstå vad som är framgångsfaktorer för att lyckas med sin AI-investering har Accenture studerat flertalet olika företag och identifierat fem viktiga områden. Byggstenarna – eller karaktärsdragen – kallar de ”MELDS”. Det är en förkortning av attityd (mindset), experimentering, ledarskap, data och kompetens (skills).

 

Företag som har lyckats med AI har arbetat med just dessa fem områden.

 

1. Tillämpning av ett nytt Mindset. För att till fullo kunna se vilka möjligheter som finns och vad den nya tekniken kan bidra med behövs ofta en attitydförändring.

– Om vi bara använder den nya teknologin för att göra exakt det vi gör idag fast lite mer effektivt, då kommer vi inte få utväxling för den fulla potentialen, säger Susanna Dillenbeck.

 

2. En kultur som tillåter att Experimentera, dvs att med begränsade resurser jobba i en mer experimentell miljö där man frångår långa beslutsprocesser och utvecklingsperioder för att istället snabbt identifiera och utvärdera nya möjligheter.

 

3. Ett aktivt Ledarskap som sätter en tydlig vision och AI-strategi uppbackat av rätt kompetens.

– Det går inte bara att säga att ”Vi ska jobba med AI och ny teknik” och sedan förvänta sig att det ska ge resultat. Arbetet måste genomsyras i alla led, från vision till kunskapsuppbyggnad och investeringar.

 

4. En tydlig Data-strategi som möjliggör maximalt värde utifrån den tillgängliga datan i företaget, och som fokuserar på att samla in rätt data istället för all data.

– Datan är det nya guldet i ny teknik. Det är det vi behöver för att bygga bra algoritmer och modeller.

 

5. Fokus på att bygga nya Skills hos de anställda och förenkla vidareutbildning och omskolning.

– Om vi ska kunna ta till oss nya digitala och teknologiska framsteg måste vi ha en annan kompetens än den vi har idag, och det är kritiskt att företagen skapar den miljön och möjligheten för sina anställda. Det kan t.ex. handla om att bekosta utbildningar eller att det ges tid att gå gratis onlinekurser.

 

En förutsättning för framtidens teknikboom
De fem MELDS-punkterna utgör en basplattform för att nyttja AI på ett sätt som kan lyfta företaget vidare till nästa nivå. Grunden blir också viktig för att i nästa steg kunna möta ytterligare ny teknik som är på ingång – och kunna jobba med dem i olika kombinationer.

 

Det är framför allt tre nya teknologier vid sidan om AI som Accenture förutspår kommer ha stor påverkan på samhället; det handlar om blockkedje-teknik, extended reality och quantum computing.

– De nya teknikerna kan vara nog så utmanande att ta till sig isolerat, men det stora värdet finns om man kan kombinera dessa typer av teknologier. Det gäller därför att bygga för framtiden, säger Susanna Dillenbeck.

 

En annan utmaning i samband med AI är samhällsaspekten, där alla behöver få möjlighet till ökade kunskaper – dels om de nya tekniska framstegen, dels om hur det faktiskt kan påverka våra liv. Ett sätt att bemöta kunskapsgapet är via initiativet ”Elements of AI”, som är en gratis onlinekurs med målsättningen att minst en procent av befolkningen i Sverige ska ha genomgått kursen innan årsskiftet.

– Det finns så mycket som den nya tekniken kan hjälpa oss med ur ett samhällsperspektiv, men då måste alla få chansen att vara med på kunskapståget, säger Susanna Dillenbeck.

 

Så kommer framtidens företag att se ut

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies