Innehåll från AccentureAnnons

Accenture Sverige i samarbete med ledande klimatexperter

Erik Svensson, head of strategy consulting på Accenture Sverige.
Erik Svensson, head of strategy consulting på Accenture Sverige.

Sedan årsskiftet är Accenture Sverige anslutet till Exponential Roadmap Initiative, med målet att drastiskt minska både sin egen och sina kunders klimatpåverkan.

– Tekniken finns redan idag, och när världens största konsultorganisation tar på sig att sprida den kunskapen gör det stor skillnad, säger Erik Svensson, head of strategy consulting på Accenture Sverige.

Så ska Accenture nå nettonollutsläpp till år 2025 

Exponential Roadmap Initiative startades av bland andra klimatforskaren Johan Rockström och är ett verktyg som hjälper företag, oavsett bransch, att halvera sina utsläpp av växthusgaser var tionde år.

– Det här är enkla lösningar som kan implementeras redan idag och som gör det möjligt för oss att hålla planetens uppvärmning inom 1,5-gradersmålet i Parisavtalet, säger Erik Svensson.

I samband med att initiativet lanserades skapades även 1,5° Business Playbook.

– Enkelt uttryckt är Exponential Roadmap vad som måste göras, och Business Playbook är en manual för hur företag kan gå från strategi till handling och nå målen.

Stora organisationer anslutna

Redan idag är många stora organisationer som till exempel IKEA anslutna till det här initiativet, och från och med 2021 deltar även Accenture. 

– För oss var det självklart. Vi måste ha en planet som mår bra för att kunna vara långsiktiga, svårare än så är det inte. Samtidigt vet vi att företag som är duktiga på att jobba med hållbarhet är mer framgångsrika än andra, så när vi jobbar efter de här riktlinjerna skapar vi konkurrensfördelar både för oss själva och för våra kunder.

Accenture har i flera år jobbat med att minska sin egen klimatpåverkan, genom till exempel ett minskat resande och användning av förnybar energi. Men som konsultbolag finns den stora miljöpåverkan i arbetet med kunderna, och i Exponential Roadmap ingår att deltagarna, förutom att se över sin egen och sin värdekedjas utsläpp, tar på sig att influera samhället i övrigt.

– Vi ser att många företag idag vill jobba hållbart, men att man inte riktigt har verktygen för det. Nu får vi ett stadigt och stabilt ramverk för att föra de här diskussionerna med våra kunder, och med tanke på att vi är världens största konsultorganisation kan vi göra jättestor skillnad.

Hållbarhet ett måste

Själva har Accenture sedan 2020 inkluderat uppnådda hållbarhetsmål som en av punkterna i att mäta hur framgångsrika deras kundprojekt är, och redan idag deltar man i flera samarbeten för att stötta nya hållbarhetsinitiativ både internt och externt.

– Idag måste du vara hållbar för att vara lyckosam i affärer, det är bara att inse. Du måste sätta mål, du måste mäta dem och du måste följa upp. Det är vårt evangelium, och jag tror att vi kan hjälpa till mycket inom det här området.

Så ska Accenture nå nettonollutsläpp till år 2025 

 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?