1515
Annons
Innehåll från 7AAnnons

Nya siffrorna avslöjar: Billigare än egna lokaler

Kontorshotell sägs vara dyrare än att sitta i egna lokaler.

Här är siffrorna som bevisar motsatsen.

– Vi har hjälpt kunder spara miljonbelopp när de flyttat in till oss, säger Ida Tengman, försäljningschef hos kontor- och konferensaktören 7A.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

En seglivad myt. Så beskriver Ida Tengman uppfattningen om att kontorshotell ger högre kostnader för företagen än klassiska egna kontor där man tar hand om allt själv.

– Det är verkligen en myt som inte stämmer alls. Möjligen om man är ett företag med 3000 anställda och driftar en egen fastighet själva, men har du 200 anställda och gör din upphandling ordentligt blir det sällan dyrare utan snarare tvärtom, säger hon och konstaterar att frågan ofta dyker upp när företag hör av sig till 7A:

– I de allra flesta fall, ja. Om man bara tittar på prislappen mellan en kallhyra på egen lokal och en offert från ett kontorshotell kan det se billigare ut med egna lokaler. Men det är som att jämföra äpplen med päron eftersom man inte tänkt på de övriga kostnaderna. I vår ”all inclusive-lösning” är de redan inbakade.

Räknar annorlunda

Hur blir det då billigare med kontorshotell? Tengman pekar på att ett förändrat sätt att räkna på hyreskostnaden ger ett annat utfall – och lyfter flexibilitet som en viktig faktor:

– Det man ska räkna på är vad den effektiva kontorsytan kostar per person utifrån minsta möjliga yta för de faktiska behov man har nu, men också för kommande månader.

– I osäkra tider kan det vara tufft att sitta fast i långa avtal med kontorsytor som man inte använder fullt ut. Det kostar mycket pengar.

Hon rekommenderar också att uträkningen bör innehålla alla kostnader man själv får bära i egna lokaler:

– En sådan enkel sak som kostnaden för sophantering som är jättedyrt, sedan ska det upphandlas städbolag, betalas el och värme. När man väl sammanställt alla ”tråkiga” kostnader och jämför så blir oftast kontorshotell billigare.

”Blir en konkurrensfördel”

En annan viktig pusselbit som följer med kontorshotellen är möjligheten att nyttja sammanträdesrum, lounger och sociala ytor vid behov. Hos 7A får företagen dessutom personalaktiviteter som exempelvis frukost, yoga, träning och andra aktiviteter inkluderat för sina anställda. 

– Det blir en konkurrensfördel i kampen om att attrahera den bästa personalen. De bästa medarbetarna som söker jobb har höga krav på sin upplevelse av kontoret och arbetsmiljön

Tengman konstaterar att när 7A får chansen att presentera sitt upplägg för kunderna blir det en ”aha”-upplevelse för många.

– När vi väl sitter ner tillsammans med kunden och gör den här uträkningen är det vanligt att de säger: ”Men det här har vi inte tänkt på”. Många har inte det här tänket än, men vi upplever att företagen efter den här våren har fått upp ögonen för att deras kontor är en stor kostnad och vill bli utmanade med nya lösningar.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

Tengmans tips till företag som letar lokaler

1. Se över behoven

– Vilka är de faktiska behoven nu, men också framåt. Hur många brukar vara inne på kontoret samtidigt? Intervjua gärna er personal för en bättre uppfattning.

2. Gör hemläxan

– Gör uträkningen med samtliga kostnader som tillkommer med egna lokaler. Ta även hjälp av rådgivare som kan branschen och utmanar ert sätt att tänka.

3. Titta på avtalstiderna

– Har ni råd att sitta fem år i en lokal i tiderna som råder? Är svaret nej måste man våga titta på flexibla lösningar.

FAKTA: 7A

Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.

Erbjuder flexibla kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.

Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.

Posthuset är företagets fjärde anläggning. Sedan tidigare finns 7A på Strandvägen, Odenplan och Centralen.

FAKTA: 7A POSTHUSET

Ligger på Vasagatan i centrala Stockholm, ett stenkast från Stockholm Centralstation och Arlanda Express.

Invigdes 1903 med kunglig närvaro av Oscar II. Hit kom huvudstadens medborgare för att skicka brev, betala räkningar och skicka telegram. Den imponerande byggnaden är ett kulturarv, ritad av arkitekten Ferdinand Boberg. Den tidigare posthallen innanför entrén med marmorgolv och målade valv är döpt efter honom.

7A förfogar över 17 000 kvadratmeter i huset med flexibla lokaler för både kontor och konferens med möjligheter att anpassa ytan efter behov.

I Posthuset finns möjlighet till Flex Office, avskilda kontorsytor från 200 kvadratmeter och uppåt, för större företag som även är i behov av fullservice.

Mer från 7A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 7A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?