1515
Annons
Innehåll från 7AAnnons

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Pandemin har satt nya krav på företag och medarbetare.

Här berättar experten hur du skapar rätt känsla på jobbet – och bygger lönsamhet.

– Studier pekar på att företag där en tydlig kultur och värderingar genomsyrar arbetet har högre tillväxt, säger Eva Bloch, culture manager hos konferens- och kontorsaktören 7A.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

Mer hemmajobb, färre kollegor inne på kontoret och digitala möten som ersätter de fysiska. På ett drygt halvår har många arbetsplatser genomgått stora förändringar, både i Sverige och utomlands. 

– För många fungerar det ganska bra att jobba hemifrån och att hålla möten online. Mötestiden används ofta väl och de frågor som ska avhandlas betas effektivt av. Däremot finns saker som går förlorade utan fysiska möten, säger Eva Bloch och fortsätter:

– Snacket vid kaffeautomaten eller i korridoren, de naturliga pauserna där spontana möten uppstår, har ofta stor betydelse för både kreativiteten och arbetsglädjen. I samtal där man inte är agendastyrd och har lättare att prata fritt kommer saker och ofärdiga idéer upp som inte lyfts på formella möten.

Företagen som klarar sig bättre

Hur situationen på kontoren kommer att se ut, på såväl kort som lång sikt, är svårt att överblicka – här är Bloch övertygad om att företag som arbetar systematiskt med att utveckla och stärka sin värdegrund och kultur har en fördel:

– När man inte ses lika ofta är det lätt hänt att man tappar lite samsyn, men företag som har en tydlig kultur med ett tydligt dna klarar sig bättre, säger hon.

Även om myndigheterna just nu rekommenderar att man undviker fysiska möten understryker Bloch på att människan är ett flockdjur och har ett behov av att träffas – även om det för tillfället får ske i en annan form:

– Jobbar ni hemifrån, eller har delat upp arbetsgruppen, se till att mötas digitalt om inte annat. Utmana varandra i ett quiz, ta en digital fika eller kanske ett boost-möte för att få upp energinivån och stärka sammanhållningen.

Ur ditt perspektiv, vad är absolut viktigast att företagen fortsätter med?

– Att hålla i kontakterna med sina anställda men också mellan medarbetare, även om det främst är digitala kontakter. Det är ett viktigt kitt som håller ihop allt.

De presterar bättre

Bloch pekar också på att de företag – och anställda för den delen – som hanterar dessa frågor på ett seriöst sätt även får ett positivt avtryck rent ekonomiskt:

– Det är ingen nyhet, personer som trivs på sitt jobb, känner sig sedda och upplever att de är en del av ett sammanhang presterar också bättre. Det i sin tur utmynnar i en högre kundnöjdhet, vilket hjälper företaget att leverera ännu bättre på dessa punkter. I grunden handlar det om att vara en attraktiv arbetsplats, säger hon och lägger till:

– Man pratar mycket om att arbetsgivaren ska skapa förutsättningar för arbetsglädje, men även du som anställd har ett ansvar att skapa en bra arbetsmiljö så att dina kollegor trivs och det blir kul att gå till jobbet. Det är viktigt att man boostar varandra och är generös med positiv feedback, ju mindre vi träffas desto mer behövs det. 

”Hemarbetet är här för att stanna”

När pandemin slog till blev många företag tagna på sängen kring vilka rutiner som ska gälla på kontoren samt hur praktiska frågor kring hemarbete skulle lösas. Bloch upplever att förberedelserna inför 2021 är bättre – ur flera aspekter:

– Här tror jag att man ser det som fördelaktigt att hyra kontor, där man disponerar de ytor som faktiskt behövs. På 7A ser vi ett ökat intresse för olika typer av möteslösningar, både av typen större mötesrum men också ”telefonhytter” för mindre digitala möten. 

Om du tittar framåt, vilka förändringar ser du i kontorsmiljön generellt?

– Hemarbetet är här för att stanna och många kommer att fortsätta att i alla fall delvis jobba hemifrån. På jobbet blir det mycket fokus på umgänge och möten, där man till exempel arbetar i workshops eller har sociala aktiviteter som bygger den gemensamma kulturen och känslan företaget vill skapa.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

FAKTA: 7A

Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.

Erbjuder kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.

Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.

Posthuset är företagets fjärde anläggning. Sedan tidigare finns 7A på Strandvägen, Odenplan och Centralen.

Mer från 7A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 7A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?