1515
Annons
Innehåll från 3bitsAnnons

Fortsatt utveckling av e-handeln – en resa som aldrig tar slut

Allt fler väljer att handla online och kundernas förväntningar på köpupplevelsen är större än någonsin. Medan e-handeln inom B2C ofta är välgjord släpar motsvarigheten inom B2B fortsatt efter i vissa fall. För att lyckas med att sälja online krävs välintegrerade system, fungerande logistik och skalbara lösningar. 3bits har sedan 2008 utvecklat effektiva e-handelslösningar – med några av Sveriges största webbutiker i portföljen.

Kundunika lösningar med långsiktig partner

E-barometern från PostNord för Q2 2020 visar att den svenska e-handeln ökade med 49 procent under andra kvartalet 2020, och förväntas öka 33 procent under helåret. Handel på nätet växer årligen oavsett omständigheter, men rådande tider har skyndat på utvecklingen avsevärt. Det är något som 3bits vd, Stefan Winterlén, hoppas får företagare att inse vikten av en fullt fungerande e-handel som är anpassad för verksamheten.

– Vi som grundade 3bits har arbetat med e-handel sedan slutet av 90-talet och alltid trott på en ljus framtid för branschen. Vi har varit med när kundernas köpvanor och kundresan förändras och uppskattar att jobba i en innovativ bransch där vi ständigt får möjlighet att utvecklas, säger Stefan Winterlén.

Sök och navigation i sortimentet på sajten är väldigt viktig och Stefan berättar om frågeställningar man kan jobba med. 

– Hur hjälper ditt företag besökarna att hitta rätt? Visar ni resultat trots vanliga felstavningar? Är träfflistorna relevanta, med produkter som finns på lager och är intressanta för kunden? Förenklar man de viktigaste komponenterna i ett e-handelsflöde och funderar enskilt på var och en hittar man ofta detaljer man kan förbättra för att effektivisera processerna.

Ett gemensamt mål framåt

En av 3bits styrkor är att utvecklingen sker in house i redan sammansvetsade team på kontoren i Göteborg och Jönköping – något som uppskattas både av kunder och medarbetare. De som ger support på lösningen har varit med under hela utvecklingsfasen och bidrar till att kunna vara en närvarande partner med insikt i hela affären. 3bits jobbar med allt från själva e-handelsaffären och utveckling av denna till det tekniska genomförandet och förvaltning av lösningar. För att lösa leveranser med ett högt tempo har samarbetet hög prioritet.

– Långsiktiga kundrelationer är något som varit avgörande för att lyckas, fortsätter han. Att göra det tillsammans är viktigt för oss, att vi har ett gemensamt mål framåt.

Lösningar anpassade för verksamheten

3bits kunder är verksamma inom olika branscher, både B2B och B2C, och av varierande storlek och omfattning, men en sak är gemensam. E-handeln ska vara tillgänglig och lättanvänd för att underlätta kundernas och deras kunders vardag. Lösningarna skräddarsys för att passa de olika verksamheterna. Flera olika plattformar och byggstenar för att integrera system finns i verktygslådan, som Litium, Bizzkit, nopCommerce och Episerver samt Elasticsearch för söklösningar och inRiver för PIM-lösningar.

– Vi pratar alltid om att skapa skalbara e-handelslösningar för att vara beredda på att e-handeln ska växa och utvecklas. Det ska inte vara ett problem om man börjar få många fler beställningar, utan en möjlighet, avslutar Stefan Winterlén.

Få hjälp att förbättra er e-handel – boka en strategisk workshop här

4 spaningar för innovativ e-handel

* Mobila enheter blir allt vanligare för att slutföra köp, både inom B2C och B2B. Du vill kunna möta kunderna under hela dagen oavsett om de sitter vid en laptop på dagen eller med en mobil i soffan. Satsa på responsiva sajter och mobila betalsätt.

* En livechatt ger möjligheten att erbjuda bra personlig service för e-handeln. Var snabb att svara på inkommande mail och olika sätt att kommunicera med kunderna. Förutom att hjälpa till att få igenom köpen så ger det bra input till vad som behöver förtydligas och göras enklare för kunderna.

* Be kunderna om hjälp i UX-arbetet, vi kan inte förutsätta att kunderna tänker och agerar som vi vill. Var uppmärksam på forum och recensioner och ha en dialog för att göra kundupplevelsen ännu bättre.

* Testa något nytt, gärna genom att A/B-testa. Något som vi tittar på nu är livevideoshopping. Lägg in omvärldsbevakning i kalendern varje vecka och se vad det finns för nya möjligheter att förverkliga.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 3bits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera