1515
GOOGLE: SPOTIFY-RIVALEN YOUTUBE MUSIC VÄXT 70% PÅ ETT ÅR - FT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den Google-ägda Spotify-konkurrenten Youtube Music har växt med nära 70 procent under det senaste året, rapporterar Financial Times med hänvisning till källor. Lanseringen 2018 blev ingen succé, men nu samlar Youtube Music 50 miljoner användare, enligt källorna.

Youtube har haft problem med friktioner visavi musikindustrin på grund av att videostreamingtjänsten i grunden varit gratis och det visat sig svårt att övertyga användarna att börja betala för innehåll. Dessutom består konflikten i att musik nyttjas av användare som skapar video med musik utan att betala för sig.

Med hjälp av den tidigare skivbolagsdirektören Lyor Cohen vid rodret för Youtube Music har dock den Spotify-konkurrerande verksamheten nu lyckats vända skeppet och förbättra relationerna till branschen. I bagaget har Google och Youtube flera tidigare lanseringar av tjänster som "förvirrat användare" och upplevts som taffliga försök att konkurrera inom musik, enligt tidningen. Några av dessa är Google Play, Youtube Key, som aldrig blev några succéer.

"Jag har sett den här industrin utvecklas från en ljudbransch, till en audiovisuell bransch och nu vidare till en visuell ljudbransch. Som en visuell ljudplattform är vårt mål att bli en ledande intäktsgenererare för musikindustrin", sade Lyor Cohen i en intervju i somras, enligt tidningen.

Enligt vissa branschbedömare har Youtubes speciella plattform med videomöjligheten påkopplad och användare kan enkelt nå musikvideor – komparativa fördelar som tilltalar den yngre generationen.

"Youtube Music börjar bli för Generation Z vad Spotify var för millennials-generationen", sade branschkonsulten Midia Researchs analytiker Mark Mulligan till tidningen.

Spotifys användarbas är dock ohotat störst. I delårsrapporten för det andra kvartalet summerades 165 miljoner prenumeranter. Apples konkurrent Apple Music rapporterade 78 miljoner medan Amazon i sin tur rapporterade 63 miljoner i sina senaste, enligt Midia Researchs siffror.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?