(Omsändning: skickades första gången på onsdagskvällen)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Netflix letar efter kostnadsbesparingar genom hela koncernen parallellt med en sjunkande tillväxttakt i antalet abonnenter.
Det rapporterar Wall Street Journal, som pratat med personer med insyn.
Under det andra kvartalet tappade streamingbolaget knappt 1 miljon abonnenter och motiverade bakslaget med en ökad konkurrens.
Hittills i år har 400 anställda fått gå och kostnadskontrollen för nya produktioner drogs åt under ett kostnadsbesparingsprogram, men kostnadskontrollen går ännu djupare än så, enligt tidningens källor.
Nu ska besparingar göras genom minskade inköp för anställda av Netflix-märkta varor såsom koppar och tröjor. Tidigare fanns det ingen gräns för sådana inköp, men nu handlar det om 300 dollar per person och år.
Vidare ska företaget rekrytera fler anställda med mindre erfarenhet inom ramen för ett expanderat rekryteringsinitiativ, "emerging talents". Förut låg fokus på mer erfarna anställda, särskilt för ingenjörsroller. Ändringen medför dock att lönekostnaderna minskar för ett antal roller och försäkrar att erfarna anställda kan fokusera på komplexa uppgifter allteftersom bolaget växer, menar källorna.
Därutöver ska Netflix försöka öka kostnadskontrollen för den växande molnanvändningen. Med målet att nå 500 miljoner abonnenter globalt inom de tre kommande åren finns risken att denna kostnadspost rusar, vilket ska försökas hindras.
Antalet kopior på data och innehåll ska också minskas. Enligt Wall Street Journal har företaget satsat hårt på moln- och nätverksinfrastruktur, med motiveringen att tillförlitlighet för dess streamingtjänst är ett av de viktigaste försäljningsargumenten.
Kostnadskontrollen sträcker sig även till utgifter för mjukvara och teknik. Netflix har minskat sina investeringar i egenutvecklad mjukvara och anställda i studioverksamheten uppmanas att vara mer uppmärksamma över antalet mjukvarulicenser de betalar för.
Slutligen ska företaget minska kontorsytorna. Kontoret i Salt Lake City stängs ned och anställda ska arbeta på distans. Fortsättningsvis ska kontorsytorna i Los Gatos och Los Angeles dras ned.
För helåret 2021 steg kostnaderna med 15 procent till 23,5 miljarder dollar jämfört med 2020 allteftersom bolaget ökade investeringar i programmering, löner och innehållsskapande.
På onsdagen hade aktien stigit runt 2 procent vid 18.30-tiden. Hittills i år är aktien ned över 60 procent.