1515
H&M: FAST BESLUTNA OM ATT ÅTERFÅ KINAS FÖRTROENDE ENL UTTALANDE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M uppger sig vara "fast beslutna om att återfå förtroendet från kunder, kollegor och affärspartner i Kina", skriver bolaget i samband med första kvartalets delårsrapport.

Kina är en viktig marknad för H&M och kommer så förbli, skriver H&M i en kommentar till händelseutvecklingen med bojkotten som eskalerat den senaste veckan på grund av ett ställningstagande som H&M tog under fjolåret avseende bomullsinköp.

"Vi vill vara en ansvarsfull inköpare", skriver H&M.

Klädbolaget uppger sig vilja verka tillsammans med sina intressenter och upprätta en lösning för en mer hållbar modeindustri.

"Som ett modernt bolag följer vi lokala lagar och regler /…/ Vi är fast beslutna om att återfå förtroendet från kunder, kollegor och affärspartner i Kina. Genom att arbeta tillsammans med våra partner och intressenter tror vi oss kunna ta steg i en gemensam ansats för att utveckla modeindustrin, betjäna våra kunder och agera med respekt", skriver bolaget.

H&M fattade under fjolåret beslutet att inte längre köpa bomull från Xinjiang, på grund av risken för att leverantörskedjan innehåller tvångsarbete. Samtidigt uppgavs också i ställningstagandet att bolaget ser med oro på de rapporter som förekommer om brott mot mänskliga rättigheter i regionen, där bland annat BBC har kommit fram till att omkring 1 miljon uigurer sitter inspärrade i omskolnings- och arbetsläger.

I samma BBC-reportage, som publicerades förra sommaren, framkom att just bomullsindustrin nyttjar de statliga program som är att likna vid tvångsarbete.

Bojkotten inleddes som en propagandainsats från Kinesiska kommunistpartiets ungdomsförbund, och kravet på bojkott fick snabb spridning i sociala medier. H&M:s app stoppades av mobiltelefontillverkare och e-handelsplattformar klippte banden till klädkedjan. Bojkotten nådde också andra plattformar som karttjänster och den dominerande sökmotorn Baidu.

Fastighetsägare i Kina har också stängt vissa H&M-butiker i landet i spåren av den turbulens som uppstått. Hur många butiker som stängts och för hur länge finns inga uppgifter om.

Sett till antalet butiker, drygt 500 stycken, är Kina H&M-gruppens näst största marknad och drygt 5 procent av den totala försäljningen genereras i Kina.

Vill du höra mer om bojkotten av H&M i Kina? Lyssna på Nyhetsbyrån Direkts podcast FollowTheMoney, som i ett nödavsnitt i förra veckan gick igenom händelseutvecklingen. Podcasten är tillgänglig överallt där det finns poddar, bland annat på Spotify.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?