1515
VOLVO CARS: SKA BARA SÄLJA ELBILAR OCH ENDAST ONLINE (NY3)

(Lägger till: kommentar från Bilia i sista styckena)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volvo Cars ska senast 2030 vara helt fokuserade på helt elektriska bilar och bolagets elmodeller ska säljas endast online.

Det avslöjar bolaget i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen.

"Volvo Cars steg mot en fullständig elektrifiering sker parallellt med ett ökat fokus på onlineförsäljning och ett mer komplett, attraktivt och transparent konsumenterbjudande under namnet Care by Volvo. Alla helt elektriska modeller kommer endast att kunna köpas online", skriver bolaget.

Volvo Cars avser att fasa ut alla bilar som är utrustade med en förbränningsmotor, inklusive hybrider.

Bolagets mål är att 50 procent av företagets globala försäljning år 2025 ska utgöras av elbilar. Resten ska vara försäljning av hybrider. På tisdagen ska Volvo Cars släppa bolagets andra helt elektriska bil, en modell i 40-serien.

"För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online", säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Samtidigt som Volvo investerar tungt i onlineförsäljningsplattformar ska bolaget bygga starkare kundrelationer tillsammans med sina återförsäljarpartners, heter det.

"De förblir en avgörande del av kundupplevelsen och kommer att fortsätta att ansvara för en bred uppsättning viktiga tjänster såsom att sälja, förbereda, leverera och serva bilar", skriver Volvo Cars.

I november 2020 sade Volvo Cars upp återförsäljaravtalet med Bilia. Parterna har därefter uttryckt förhoppningar om att hitta samarbetsformer.

Bilia uppger för Nyhetsbyrån Direkt att bolaget i dag har svårt att utförliga kommentera Volvos besked.

"En reflektion är dock att ett bilköp för de flesta kunder en stor och ganska komplex affär. Utbudet och valbarheten för en bil är stor varför vi tror att rådgivning spelar en avgörande roll även framöver för att vinna och behålla kunderna. Ett premiummärke ställer än större krav på kundrelationer, vilket oftast skapas i personliga möten", skriver Bilias finanschef Kristina Franzén i en kommentar.

Bilia-aktien var i stort sett oförändrad i tisdagens öppningshandel.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?