1515
Annons
FOOTWAY: BRUTTOMARG 39,5% 2 KV, SPÅR KUNNA MINSKA LAGERBINDNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Footways nettoomsättning under det andra kvartalet 2021 uppgick till 388 miljoner kronor, en tillväxt på 31,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Tillväxten drivs främst av produktkategorier från de nya butikerna som lanserades på Footway Groups plattform i november 2020 samt fortsatt expansion på marknader utanför Norden, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Samtidigt har tillväxten fortsatt påverkats negativt av en stor variation i vilka produkter som efterfrågas samt av tillverkares möjligheter att anpassa sin produktion och försörjningskedja.

I november 2020 skiftade Sportamore och Footway till en samlad plattform med syfte att utnyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport och logistik.

"Förändringen är central för att nå långsiktig hög tillväxt, men i det korta perspektivet har standardiseringen dock påverkat försäljningen negativt där skosegmentet har drabbats mest", skriver Footway.

Bruttomarginalen under det andra kvartalet uppgick till 39,5 procent (39,6).

Ebita-resultatet blev 3,1 miljoner kronor (1,9) och periodens resultat uppgick till -14,2 miljoner kronor (-4,7).

Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden uppgick till -19,6 miljoner kronor (-67,5). Tillgänglig likviditet var på balansdagen 30,8 miljoner kronor (83,4).

Vad gäller pandemieffekter på Footways marknad råder en fortsatt volatil miljön där efterfrågan på exempelvis skokategorier avsedda för fest och kontorsarbete har minskat med upp till 70 procent medan vissa outdoor-kategorier har ökat med upp till 300 procent.

"Vår försäljning har tydligt påverkats av denna marknadsutveckling, vilket i sin tur påverkar lagerbindningen negativt. I takt med att Europa vaccinerar en allt större del av sin befolkning och livet börjar återgå till det normala ser vi positivt på senare delen av året", skriver vd Daniel Mühlbach i delårsrapporten.

Under de kommande 18 månaderna räknar Fooway med att kunna minska lagerbindningen med 150 miljoner kronor.

Under det andra kvartalet har Footway lanserat plattformens åttonde butik, Belapadel.com, på samtliga 24 marknader. Padelsportens extrema tillväxt har dock skapat produktbrist, vilket i det korta perspektivet begränsat butikens möjlighet att marknadsföras fullt ut.

"Oavsett denna kortsiktiga utmaning har vi tagit ett kliv mot målet att integrera 5-10 butiker på plattformen under 2021", skriver vd.

I juni beslutade Footways styrelse om nya mål på medellång sikt avseende tillväxt, lönsamhet och hållbarhet.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?