1515
BIL: JAGUAR GÖR 860 MLN GBP FÖRLUST EFTER STRATEGIMISS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Jaguar Land Rover (JLR) redovisade en förlust på 860 miljoner pund för sitt räkenskapsår, sedan bolaget nye chef gjort en nedskrivning på 1,5 miljarder pund i ett strategiskt omtag.

Det rapporterar Guardian.

JLR skulle ha gjort en vinst på 660 miljoner pund för räkenskapsåret, som sträckte sig fram till 31 mars, om det inte hade varit för nedskrivningen, rapporterade bolaget på tisdagen.

Biltillverkaren har varit det största bilbolaget i Storbritannien, men förlorade 2020 sin titel som den största tillverkaren i Storbritannien till Nissan.

Pandemin orsakade enorma störningar under det gångna året, vilket tvingade JLR och andra europeiska biltillverkaren att stänga flera av sina fabriker tillfälligt. Trots detta var försäljningen för året relativt robust på 440.000 bilar, en nedgång med endast 14 procent.

För de första tre månaderna av 2021 ökade försäljningen med 12 procent på årsbasis, lett av en stor ökning av den kinesiska försäljningen när den jämfördes med perioder av strikta nedstängningar i inledningen av 2020. JLR rapporterade också hälsosam försäljning för sin nya Land Rover Defender off-roader, som sålde 45.000 exemplar under året.

I februari fick dock JLR bära bördan av tidigare strategiska misstag, med bolagets högste chef, Thierry Bolloré, som skrinlade ett tidigare beslut att investera i en ny elektrisk Jaguar XJ. JLR hade redan avslöjat att u-svängen skulle kosta bolaget 1,5 miljarder pund, inklusive 950 miljoner pund i icke-monetära nedskrivningar och 530 miljoner pund i omstruktureringskostnader.

Det innebar den andra stora nedskrivningen på bara två år för JLR, som ägs av det indiska konglomeratet Tata. I februari 2019 rapporterade bolaget en rekordstor förlust på 3,4 miljarder pund efter att ha överskattat värdet på sina investeringar i Kina.

Bolloré, som utsågs till chef för JLR i juli 2020, hade valt att skynda på övergången till elektrisk teknik. Jaguarmärket skulle enbart producera batteribilar fram till 2025, även om det också skulle tillverka plug in-hybrid-Land Rovers fram till 2036. Plug-in hybrider kombinerar ett uppladdningsbart batteri med en intern förbränningsmotor, och försäljningen av dessa fordon kommer att vara laglig i Storbritannien fram till 2035.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?