1515
PANDORA: POSITIV TILLVÄXT NOVEMBER TACK VARE STARKT ONLINE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Smyckesbolaget Pandora hade positiv tillväxt i försäljning till slutkund ("sell-out growth") och positiv organisk tillväxt under månaden när stark tillväxt i onlineförsäljningen vägde tyngde än den negativa tillväxten i fysiska butiker.

Det uppger Pandora i ett pressmeddelande.

Smyckesbolaget uppger sig samtidigt medvetet ha försökt att tidigarelägga försäljning från Black Friday och julhandeln för att bättre kunna upprätthålla riktlinjer om social distansering och kapacitet i onlineförsäljningen under återstoden av året. Detta väntas påverka decemberförsäljningen negativt, samtidigt som lägre konsumenttrafik i fysiska butiker under julhandeln också väntas tynga.

I november var 10 procent av Pandoras butiksnät tillfälligt stängt med anledning av covid-19-restriktioner.

Pandora upprepar sina prognoser om att den organiska försäljningsutvecklingen för helåret 2020 väntas bli -14 till -17 procent och att helårets rörelsemarginal kommer att landa i intervallet 17,5-19,0 procent.

Dessa prognoser gavs vid Pandors delårsrapport för det tredje kvartalet som meddelades den 3 november. Då meddelades att den organiska försäljningsutvecklingen preliminärt var -5 procent i tredje kvartalet och att tillväxten i försäljningen till slutkund (sell-out growth) uppgick till -2 procent.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?