1515
Annons
PRECISE: SATSNING DIGITAL IDENTITY, KOMPONENTBRIST TYNGDE 2 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Precise Biometrics omsättning under det andra kvartalet drevs främst av intäkter från Algo.

"Inom Algo hade vi intäkter med höga marginaler vilket avspeglar vår starka marknadsposition. Komponentbristen har dock minskat våra royaltyintäkter", skriver vd Stefan Persson i rapporten.

Han uppger vidare att bolaget fortsätter att vinna viktiga projekt tillsammans med sina nyckelpartners med Biomatch Mobile som integreras i olika serier av smarta enheter från ledande OEM-tillverkare.

"Även om komponentbristen fortsätter har vi goda möjligheter framöver att återgå till tidigare volymer", skriver Stefan Persson.

Tillväxten inom produktområdet Digital Identity uppgick till 169 procent. Bolaget har en "mycket spännande" pipeline avseende produkten Youniq med flera projekt tillsammans med partners.

"Den starka lönsamheten inom Algo ger möjlighet till en egenfinansierad uppbyggnad av Digital Identity. Resurserna fördelas jämnt mellan produktområdena och med fortsatt tillväxt inom Digital Identity jämte återhämtning inom Algo ser vi att bolaget kommer uppnå lönsamhet", skriver Stefan Persson.

Efter satsningar inom Digital Identity, samt påverkan av komponentbrist uppgick Precise Biometrics ebitda-resultat till -0,8 miljoner kronor under andra kvartalet (2,0), trots minskning av royaltyintäkter.

"Justerat för satsningar inom Digital Identity ser vi en stark underliggande lönsamhet i bolaget", skriver Stefan Persson.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?