MIPS: -19% ORGANISKT 2 KV, MEN SÅG KRAFTIG BÄTTRING I JUNI

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hjälmbolaget Mips organiska försäljningsutveckling i det pandemidrabbade andra kvartalet blev -19 procent.

Bolagets vd Max Strandwitz vittnar i rapporten om mycket svag start på kvartalet då bolagets kunder, hjälmtillverkarna, drog i handbromsen.

"I juni såg vi en kraftigt förbättrad marknadssituation med god efterfrågan. Våra kunder har under hela perioden haft god försäljning i sina online-kanaler men då andelen online-köp av hjälmar är fortsatt låg har detta inte motverkat försäljningstappet i de nedstängda traditionella försäljningskanalerna", skriver han i rapportens vd-ord.

Mips försäljning till varumärken inom snöhjälmar minskade kraftigt under kvartalet, "efter det abrupta slutet på vintersäsongen". En liknande utveckling sågs inom kategorin Motorcykel, skriver vd:n. Däremot hade bolaget tillväxt vad gäller cykelhjälmar.

"I kölvattnet av covid-19-pandemin har cyklandet inom både pendling och rekreation ökat kraftigt runt om i världen vilket påverkar våra kunder positivt", skriver Mipschefen.

Enligt vd-ordet väntar sig bolaget en stark utveckling kommande kvartal.

"Den positiva utvecklingen inom cykelhjälmar och fortsatta framsteg inom kategorin Motorcykel tillsammans med lovande diskussioner inom kategorin Säkerhet gör att jag ser optimistiskt på resten av året efter ett mycket utmanande andra kvartal", skriver Max Strandwitz i rapporten.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?