BUFAB: ÅTERHÄMTNINGEN ÄR BRED, SVÅRT BEDÖMA LÄNGRE TREND - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efterfrågeåterhämtningen som Bufab har sett under det tredje kvartalets första två månader har varit relativt bred över kundsegmenten. Det är dock för tidigt att bedöma vad det betyder för efterfrågenivån på lite längre sikt.

Det säger Bufabs vd Jörgen Rosengren till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget gått ut med att den återhämtning som syntes i slutet av våren har tilltagit under juli och augusti.

"Vi vet inte alls vad det här innebär på längre sikt, men tillverkningsindustrin tillverkar igen. Det är inte så att vi i och med detta tycker att det är över", säger han.

Bufab-vd:n är dock själv överraskad över hur flexibel tillverkningsindustrin i Europa har blivit, med att göra neddragningar såväl som med att dra upp produktionen igen.

"Det skiljer sig från krisen 2009 och det är i grunden positivt."

Organiskt var Bufabs tillväxt omkring -5 procent i juli-augusti, vilket är väsentligt bättre än i juni då den uppgick till -15 procent. Inklusive förvärv och valuta var tillväxten under juli-augusti cirka +10 procent, jämfört med noll i juni.

"Jag skulle säga att den här återgången inte är så dramatisk, det som i sådant fall var dramatiskt var nedgången under det andra kvartalet, främst i april och maj."

Bufab, som levererar komponentlösningar till kunder som bedriver monteringsverksamhet, har sina kunder i nästan alla sektorer med fokus på tillverkningsindustrin. Även om Jörgen Rosengren beskriver återhämtningen som bred pekar han ut vissa sektorer som gått bättre alternativt sämre.

"Olika kunder som gynnas av 'staycation' har gått bra, som hem och fritid och exempelvis så kallade RV:s, recreation vehicles (husvagnar och husbilar, reds anm) har haft en väldigt hög efterfrågan vilket även Dometic vittnat om. Omvänt är det svag inom det som inte är så hett, aerospace exempelvis. För vår del är återhämtningen bred", säger han.

Geografiskt sett såg Bufab redan tidigare en återhämtning i delar av världen som var tidiga i corona-utbrottet, som Kina och Sydostasien. Sedan följdes det av stora nedstängningar i Sydeuropa som efter det spred sig längre norrut i EU och USA.

"USA och större delen av Europa har återhämtat sig väldigt bra sedan i juni. Sedan har vi större effekter fortfarande på Sydeuropa."

Hur ser er orderingång ut?

"Vi har en väldigt kort orderingång och kvalitén i orderingångssiffran är dålig sedan i mars eftersom kunderna är så ryckiga i sitt beteende. Vi får inte ut någon information av orderingången just nu", säger han och tillägger:

"Vi ser inga dåliga signaler i orderingången, men inte heller något som stärker bilden dramatiskt."

Jörgen Rosengren hoppas att efterfrågan under hösten kan komma tillbaka till en någorlunda "normal" nivå och att bolaget då ska kunna bedöma var efterfrågenivån på medellång och lång sikt kan ligga.

Bufab agerade tidigt med att göra kortsiktiga neddragningar i arbetstid och kostnader, vilket gjorde att bolaget under andra kvartalet kunde hålla rörelsemarginalen kring 9 procent trots ett 25-procentigt tapp i den organiska tillväxten.

Framöver kommer de kortsiktiga anpassningarna att fasas ut och tas över av bolagets långsiktiga effektiviseringsprogram, som inleddes redan sommaren 2019 och som utökades sommaren 2020.

Programmet, som ska leda till besparingar på 100 miljoner kronor med full effekt från och med januari 2021, innebär antagligen färre antal anställda men sker mestadels genom naturliga avgångar, enligt Jörgen Rosengren.

"Vi har sagt att under dessa sex kvartal (från halvårsskiftet 2019 till årsskiftet 2020/2021, reds anm) ska vi spara 100 miljoner kronor och det kommer vi att göra ganska linjärt. Till störst del handlar det om löpande effektiviseringar i verksamheten", säger han.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?