STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bubbleroom redovisar en nettoomsättning, exklusive avvecklad B2B-verksamhet, på 92,9 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (71,5), en ökning med 30 procent. Omsättningsökning inklusive avvecklad B2B-försäljning uppgick till 22,8 procent.
Det framgår av delårsrapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 62,9 procent (57,7).
"Vi fortsätter att stärka vår bruttomarginal och vårt bruttoresultat, en följd av vår strategi att minska andelen externa varumärken till förmån för vår egen design", skriver vd Ville Kangasmuukko Nordström i rapporten.
Ebitda-resultatet blev -3,8 miljoner kronor (-4,9) och rörelseresultatet (ebit) uppgick till -4,4 miljoner (-5,4).
"Första kvartalet för året levererar fortsatt stark och ökande tillväxt och tillika stärkt bruttomarginal, trots att kvartalet präglats av allmän oro samt ökade bränsle- och fraktkostnader till följd av det pågående kriget i Ukraina", skriver vd:n.
Bubbleroom har intensifierat utvecklingstakten under kvartalet, med fokus på implementering av bolagets nya automatiserade robotlager, lanseringen av sex nya marknader på Zalando-plattformen samt systemutveckling för att erbjuda digitala kundreturer.
"Dessa projekt kommer realiseras under innevarande år, och trots att vi kortsiktigt investerar i vår framtida affär, så lyckades vi stärka vårt underliggande resultat gentemot föregående år", skriver vd:n.