1515
Annons
VOLVO: FÖRSÄMRAD EUROPAMARKNAD BAKOM SÄNKTA ESTIMAT - JEFFERIES

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Jefferies har dragit ned resultatestimaten för europeiska lastbilstillverkare för att ta hänsyn till en väntat lägre tillväxt i Europa och högre kostnadsinflation.

Det framgår av Jefferies analys över de europeiska tillverkarna av tunga lastbilar - Volvo, Traton och Daimler Truck - daterad på tisdagen.

"Som en följd av högre inflation, räntor och dieselpriser samt pågående geopolitiska kris, sänker vi vår prognos för den europeiska lastbilsmarknaden till en 'låg ensiffrig tillväxttakt' (från en 'hög ensiffrig tillväxttakt') för 2022/23", skriver Jefferies.

Som Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på tisdagen har Jefferies sänkt riktkursen för Volvo till 215 kronor (235), men står fast vid sin köprekommendation. Vad gäller lastbilskoncernen Traton, där Scania och MAN ingår, sänks däremot rekommendationen till behåll (köp) och riktkursen dras ned till 18 euro (27).

"Vi fortsätter att gilla Volvo som en följd av bolagets disciplin vad gäller pris/kostnader, bättre beredskap för utsläppsregleringar och en stark konvertering av kassaflödet", heter det i analysen.

Volvo har också en av de mest "attraktiva" direktavkastningarna i sektorn även efter att Jefferies har sänkt sina estimat för extrautdelningar från Volvo för helåret 2022 och 2023 med 50 procent till 3:25 kronor. För 2022 räknar Jefferies med att Volvo kan dela ut totalt, både ordinarie och extra, 10:25 kronor, vilket är en sänkning från tidigare estimat om 14:50 kronor, enligt analysen.

Tratons resultat står med en högre risk vad gäller exponeringen mot Europamarknaden och osäkerheten i leveransstörningar hos MAN, menar Jefferies som påminner om att MAN den 14 mars tvingades stoppa produktionen av tunga lastbilar som en följd av leveransproblem från Ukraina. Den produktionen kommer sannolikt inte kunna återupptas under en period framöver, menar analyshuset.

Daimler Truck är fortfarande Jefferies "toppval" i sektorn. Analyshuset hänvisar bland annat till att majoriteten av bolagets resultat kommer från Nafta och att Daimler Trucks handlas till en rabatt jämfört med Volvo.

Även SEB har i en analys på tisdagen dragit ned sin riktkurs för Volvo, till 235 kronor (245), med en upprepad köprekommendation.

"Samtidigt som det kortsiktiga upplägget inte är optimalt, kan det argumenteras för att de långsiktiga fundamentala faktorerna har stärkts", skriver SEB.

I analysen tar banken upp att osäkerheterna för Volvo på kort sikt (störningar i leveranskedjan) och på medellång sikt (ekonomiska cykeln) inte färgar bolagets långsiktiga möjligheter. Volvo är i bättre form nu än det var historiskt för att tackla volatilitet och de långsiktiga signalerna vad gäller efterfrågan är positiva, enligt banken.

Vidare skriver SEB att om Volvo tvingas lämna Ryssland, som utgör 3 procent av koncernens försäljning och där bolaget har lokal tillverkning, kommer det inte att gå "obemärkt förbi" men det borde vara hanterbart.

"Vi räknar med viss påverkan generellt sett under det första kvartalet och förväntar oss lastbilsorder för koncernen på 57 tusen, ned 33 procent från ett exceptionellt starkt första kvartal 2021", skriver banken.

SEB tar också upp att det råder en stor osäkerhet kring lastbilsefterfrågan i Europa, men påpekar samtidigt att det finns flera faktorer som kan vara positiva och utgöra så kallade "kuddar", bland annat att lastbilsindustrin i Europa sitter på en orderbok som representerar upp till 50 procent av helårsvolymen.

Vid 13-tiden hade Volvo gått ned 0,7 procent till drygt 172 kronor och Traton hade backat 3,5 procent till strax under 166 kronor på Stockholmsbörsen där OMXS30 index samtidigt var upp 0,1 procent.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera