1515
H&M: SER INGET BEHOV GÖRA STÖRRE LAGERKORRIGERINGAR 4 KV - IR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppens varulager som andel av omsättningen fortsatte att öka i det tredje kvartalet, men bolaget ser inget behov av några större lagernedskrivningar i det kommande bokslutet.

Det uppger ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.

H&M:s varulager det tredje kvartalet visade på en valutajusterad ökning med 1 procent. Det bokförda varulagret i kronor räknat utgjorde drygt 21 procent av omsättningen på rullande tolv månader. Vid utgången av det andra kvartalet var det drygt 19 procent.

"Att titta på 21 procent, som ju är rullande tolv, blir lite märkligt när vi haft 80 procent av butikerna stängda under så lång tid. Trots covid ligger vi på samma nivå nu som vi gjorde för ett år sedan. Det är så man ska se det tycker jag", säger Nils Vinge.

Kan man utesluta att det blir några lagernedskrivningar i bokslutet?

"Du kan inte utesluta någonting, men vi är nöjda med lagret som är starkt och kommersiellt relevant/…/ Vi ger inte den typen av prognoser, man ser ständigt löpande över varulagret. Men nej, det finns inte behov av att göra några större korrigeringar", säger ir-chefen.

Från att ha legat på högre nivåer sjönk H&M:s varulager som andel av omsättningen succesivt under förra året och det första kvartalet i år var nivån nere i 15,7 procent. Sedan kom pandemin.

"Vi hade ett momentum i början av året och i slutet av förre och den resan vill vi fortsätta att göra", säger vd Helena Helmersson till Direkt.

Målet att nå 12-14 procent, gäller det fortfarande på sikt?

"Ja, på sikt fortsätter vi mot den nivån", säger vd:n.

Hur påverkas lagernivån av en ökad andel onlineförsäljning?

"Det kommer så klart vara fördelaktigt när man besitter både ett fysiskt butiksnätverk och en onlineverksamhet att titta på de kanalerna ihop. Det förbättrar tillgängligheten så det är en fördel att ha två kanaler som är integrerade", säger Helena Helmersson.

"Och på sikt, när allt är på plats med våra plattformar, teknik, AI och allting, då ser vi att det tillsammans ska kunna göra att vi kan driva bolaget med lägre lagernivåer", infliker Nils Vinge.

I torsdagens rapport pekar H&M på att bolaget nu accelererar sitt förändringsarbete ytterligare, bland annat när det gäller ökade digitala satsningar för att ytterligare integrera online och fysiska butiker. Bolaget skrev samma sak i sin delårsrapport i somras, men sedan dess märks ingen egentlig skillnad i de satsningar som presenteras löpande i rapporterna, däribland funktioner/tjänster som onlinereturer i butik, click & collect och leverans nästa dag.

När kommer accelerationen märkas?

"Det här är en superviktig del av vår agenda, men det är en del av en mycket större agenda än så. Det handlar också om hur vi utvecklar hela vår varuförsörjningskedja, hur tänker vi med distributionscenter och lager, hur köper vi in varor", säger Helena Helmersson.

"Det händer mycket bakom, till exempel med varuförsörjningskedjan, och det är en anledning att vi kunnat sälja så bra under krisen, att vi kunde skifta mycket mellan kanalerna", tillägger ir-chefen.

H&M:s investeringsprognos (capex) för 2020 är oförändrat ungefär 5 miljarder kronor. Under torsdagens rapportpresentation uppgav finanschef Adam Karlsson att capex 2019 är en bra "benchmark" för capex 2021. Capex 2019 blev drygt 10 miljarder kronor och uttalandet antyder därför en dubblering av investeringarna 2021 jämfört med 2020.

"Det här är en nivå som vi ser över just nu. Men helt klart är att vi måste börja investera mer för att driva vår agenda framåt och att den nivå vi ligger på i dag inte är den nivå vi ska ligga på", säger Helena Helmersson.

"Vi tänker rullande tolv och inte finansiellt år. Det är inte det beloppet (10 miljarder, reds anm) som är capex-målet för 2021. Det är inte siffran i sig utan mer nivån på aktiviteterna. Vad det blir i pengar är en annan sak", säger Nils Vinge.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?