1515
BETTER COLLECTIVE: DRAFTKINGS INTÅG I MEDIA ÄR INTRESSANT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) På måndagen meddelade Better Collective att man förvärvar Action Networks, en sportbettingplattform som även Draftkings enligt uppgifter uppvaktade. Att operatörerna har börjat intressera sig för medieinnehåll är en intressant förflyttning menar Better Collectives vd Jesper Søgaard i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Det har hettat till på förvärvsmarknaden för sportbettingmedia i USA. På måndagskvällen meddelade Better Collective att man förvärvar plattformen Action Network och tio timmar senare meddelade Catena Media ett förvärv av Lineups.com.

Men affiliatebolagen är inte längre de enda som sneglar på sportmedia och innehållsproducenter.

Draftkings har den senaste tiden gjort ett antal affärer i sektorn och tidigare i april gjorde mediauppgifter gällande att den amerikanska operatörsjätten, tillika kund till Better Collective, också sneglade på Action Networks.

"Tja, det vet inte jag eftersom vi inte får veta vem som mer tittar på företagen, men det har spekulerats i media att Draftkings också varit intresserade av Action Network. Det är troligt, men jag vet inte", säger Jesper Søgaard.

Den amerikanska spelmarknaden är minst sagt het trots att den med sina blott 13 stater som hittills legaliserat onlinespel ännu är i sin linda. Samtidigt är tillgången till licenser i flera stater begränsad och kampen bland operatörerna för att ta marknadsandelar och position är stenhård.

2021 spenderade till exempel Draftkings närmare 500 miljoner dollar på försäljning och marknadsföring, en pott med pengar som affiliatebolagen tar del av men som operatörerna vill hålla nere. Ett sätt att på sikt minska kostnaderna för kundanskaffning är att helt enkelt själva ta kontroll över innehållsproduktionen.

Förra veckan köpte till exempel Draftkings distributionsrättigheterna till sportpodden Dan Le Batard Show och i mars köpte bolaget Vegas Sports Information Network (VSiN). För att hantera den växande media- och innehållsaffären har Draftkings skapat en särskild avdelning för ändamålet.

"Det är rätt så intressant att se den förflyttningen", säger Jesper Søgaard som samtidigt menar att det finns utmaningar för Draftkings och andra operatörer med den strategin.

"Vi har en oberoende röst vilket är svårt för Draftkings att ha med sin innehållsavdelning. Med det sagt så tror jag ändå att det kan fungera för dem och att det finns en publik, men att vi har en position i ekosystemet som är väldigt annorlunda från vad de har."

En annan trend är att flera av de samarbeten och förvärv mellan operatörer och mediaplattformar skett inom radiopratshower, podcasts och streamad tv, till exempel just Draftkings köp av rättigheterna till Dan Le Batard Show. Affiliatebolagen har traditionellt verkat via webbpublikationer men Jesper Søgaard ser också möjligheter inom nya format och förra året startade bolaget en egen podd på Vegasinsider med den danske före detta NFL-spelaren Morten Andersen.

"Jag är säker på att det kommer att komma fler nya format de närmsta åren som skiljer sig från det vi har sett historiskt med sajter där man söker information. Jag kan även se att tv kommer att spela en större roll så vi är väldigt uppmärksamma på den här utvecklingen och se hur vi kan positionera oss", säger vd:n.

Better Collective betalar 240 miljoner dollar för Action och för det får man intäkter som förväntas närma sig 40 miljoner dollar årligen. Action har hittills fokuserat på tillväxt men väntas nå operationell lönsamhet under 2021.

I samband med förvärvet höjde Better Collective även sin guidning för 2021 till intäkter om 180 miljoner euro från tidigare 160 miljoner euro, och bolaget räknar nu med att intäkterna från USA kommer att överstiga 100 miljoner dollar år 2022.

Enligt Jesper Søgaard är det primärt befintliga tillgångar, inklusive Action, som ska leverera tillväxten, men han utesluter inte fler förvärv.

"Det är en del av vår långsiktiga strategi att konsolidera marknaden och vi har en bred och stark pipeline. Men för nu kommer intäktstillväxten att komma primärt från våra existerande tillgångar", säger Jesper Søgaard.

Marknaden uppskattade förvärvsbeskedet och aktien stängde upp dryga 17 procent på tisdagen och med det summerar årets kursuppgång till 77 procent.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?