1515
Annons
PRECISE: SER STOR POTENTIAL INOM BILINDUSTRIN PÅ SIKT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Precise Biometrics ser en stor potential för bolagets fingeravtrycksteknologi inom fordonsindustrin.

"Potentialen finns där att det här kommer att bli stort på sikt", säger Precise Biometrics vd Stefan Persson till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget på morgonen meddelat att det tecknat sina första kommersiella licensavtal med Original Design Manufacturers (ODM:s) till fordonsindustrin.

Nyheten fick Precise-aktien, som varit under press 2021, att rusa och vid 11-tiden noterades uppgången till 37 procent.

Stefan Persson förklarar att avtalen har tecknats med två stora globala komponentleverantörer i bildindustrin, men han får inte namnge varken underleverantörerna eller den biltillverkare som de levererar till.

"Det är en större biltillverkare som ska föra in fingeravtryckslösningar i flera av sina modeller. Den första modellen ska släppas under 2022 och sedan kommer ett flertal modeller under en längre tid", säger han.

Hur många bilmodeller handlar det om?

"Det vet vi inte."

Avtalen innebär att Precise får en förskottsbetalning på cirka 9 miljoner kronor, men sedan kommer årliga betalningar för underhåll och support samt royaltyintäkter beroende på hur bilarna säljer.

"Först handlar det om en rätt stor engångsbetalning, men projekten inom bilindustrin sträcker sig över flera år jämfört med mobilindustrin, där projekten kanske håller på i sex månader. Royaltynivåerna inom bilindustrin är på en helt annan nivå än i mobilindustrin, det krävs en helt annan kvalitetskontroll eftersom lösningarna ska leva i så många år", säger Stefan Persson.

Intåget i fordonsindustrin innebär ett genombrott för bolagets produktområde Algo, där fingeravtrycksalgoritmen Precise Biomatch används för olika lösningar inom främst smartphones och smarta kort.

"Bilindustrin har börjat komma in i det nu, med personliga inställningar i fordonen. Vi jobbar vidare inom bilindustrin med nya möjligheter eftersom vi nu har uppfyllt alla krav för att komma in i bilindustrin", säger Stefan Persson.

För ni samtal med fler underleverantörer i bilindustrin?

"Det kan jag inte säga."

Stefan Persson påpekar att det tar tid inom fordonsindustrin, eftersom projekten är så långa och säkerhetskraven är höga.

"När första modellerna rullar ut nästa år kommer vi att kunna prata om vilka det handlar om. Då kommer det att bli lättare att sälja till andra."


Graf över Precise kursutveckling hittills under 2021:

image

Källa: Infront



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?