1515
MEDIA: EU-FÖRSLAG OM SKÄRPTA REGLER FÖR POLITISK REKLAM

BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-kommissionen föreslog på torsdagen skärpta regler för politisk reklam.

Reklamen måste ange vem som står bakom reklamen, kostnaden, finansiärer och kopplingen till ett val eller en lagstiftningsprocess.

"Val får inte bli en kamp med icke-transparenta metoder. Folk måste veta varför de ser reklam, vem som betalade, hur mycket och vilka kriterier som används för mikroriktad reklam", sade Vera Jourova, kommissionens vice ordförande för justitiefrågor.

Riktad reklam som använder känsliga personuppgifter, som etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning, kommer att förbjudas. Dessa tekniker får endast användas efter ett uttryckligt medgivande från mottagaren.

Digitaliseringen är en viktig anledning till lagförslaget, men reglerna ska gälla både på och utanför internet.

Varje EU-land ska införa proportionerliga och avskräckande böter för regelbrott.

Kommissionen föreslog också en uppdatering av EU:s regler för finansiering av politiska partier och stiftelser för att täppa till kryphål.

Lagförslaget ska i vanlig ordning behandlas av Europaparlamentet och EU-ländernas ministrar i ministerrådet.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?