1515
H&M: BOJKOTTEN EN RIKTAD PROPAGANDAKAMPANJ - KINARÅDGIVARE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den bojkott som just nu utspelar sig mot klädbolaget H&M är inget annat än en riktad politisk propagandakampanj, säger Consilio Internationals seniora Kinarådgivare Kristina Sandklef i en intervju med Trading Direkt.

"Det är absolut en politisk kampanj som bedrivs mot H&M, Adidas, Nike, Burberry med flera, bolag som tagit ställning för att exkludera bomull och fabriker i Xinjiang för att man inte kan garantera att det inte finns folk där som utsätts för tvång i det statliga arbetsprogrammet", säger Kristina Sandklef.

Saken hör dock även hemma i en storpolitisk kontext, där USA, Storbritannien och EU riktat sanktioner mot en radda kinesiska politiker för människorättsbrott i Xinjiang.

Sanktionerna delades ut kort innan ett första högnivåmöte mellan Kina och USA:s nya presidentadministration, som i sin tur följde mötet i den så kallade "Quad-gruppen", som är en säkerhetspolitisk allians för att stå emot Kina.

"Flera av länderna i alliansen gick ut och svartlistade kineser som har kopplingar till lägren i Xinjiang", säger Kinarådgivaren.

Kina har slagit tillbaka med sanktioner, bland annat mot svenskar. Att Kina "stör sig" på Sverige är också relevant, fortsätter Kristina Sandklef.

"Vi har utnämnt oss själva till den humanitära stormakten och är välsinnat inställda till att ta emot flyktingar, däribland uiguriska", förklarar Kristina Sandklef.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?