1515
FORDON: HALVLEDARBRIST KOMMER BLI KÄNNBAR HELA 2021 ENLIGT ZF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fordonsindustrin förväntar sig en noterbar återhämtning i produktion under det innevarande året efter pandemin, men påverkan från den globala halvledarbristen kommer vara ett aber under hela 2021, skriver den tyska underleverantören ZF Friedrichshafen i en prognosrapport släppt på torsdagen.

Trots halvledarbristen är tillverkningstal på omkring 80 miljoner fordon globalt fortsatt möjliga att nå, vilket betyder att 15 miljoner färre enheter byggs under året än 2017.

Det kommer dock dröja flera år innan fordonstillverkningen är på nivåer från före krisen igen, skriver ZF Friedrichshafen, och en av de primära faktorer som sinkar marknaden är halvledarbristen som stoppat flera fordonstillverkare de senaste månderna sedan biltillverkare slagits om chiputbudet med hemelektroniktillverkare.

Sydkoreanska Samsung varnade på onsdagen för "allvarliga obalanser" inom halvledarindustrin och att det finns risk för att bristen snart också kan nå ut bredare inom all annan tekniktillverkning.

Orsakssambandet har sin utgångspunkt i att fordonstillverkare skar ned tillverkningsprognoser i pandemins ingångsskede. Många halvledartillverkare drog då i handbromsen och dirigerade om utbudet mot köpare som i sin tur såg kraftigt ökad efterfrågan, särskilt från hemarbetstrenden.

För fordonstillverkare har chiputbudsbristen försvårat en redan besvärlig situation världen över, skriver den tyska underleverantören.

"Även innan utbrottet av pandemikrisen var marknaderna för passagerar- och kommersiella lättviktsfordon på dekis, och faktorer som regleringar, handelskonflikter och tullhot, samt kring tekniksanktioner mot exempelvis dieselmotorer fortsätter tynga", skriver bolaget för att kontextualisera ytterligare.

Just vad gäller halvledarbristen spås eventuellt något av en lättnad i andra halvåret 2021, men det är ännu omöjligt att slå fast när chiptillverkarnas utbud har kommit ikapp.

Flera regeringar runt om i världen har ryckt ut för att stötta chiptillverkningsindustrin. Bland annat har propåer skickats från fordonstungviktaren Tyskland riktat mot chiptillverkningens högsäte i Taiwan.

På torsdagen kom också rapporter om att den kinesiska chiptillverkaren SMIC erhållit statligt stöd på motsvarande 2,4 miljarder dollar för bygget av nya fabriksfaciliteter och därigenom gå mot att bli självförsörjande inom ett område dominerat av USA.

Vad avser ZF Friedrichshafens prognoser för tunga kommersiella fordon som lastbilar spås en minskning i produktion med 3 procent globalt, något som drivs på främst av Kina där minskningen i producerad volum spås bli mer än 20 procent jämfört med normala nivåer, samtidigt som övriga regioner återhämtar från låga nivåer under 2020 och nå tvåsiffrig tillväxt.

Vad avser bygg- och lantbruksfordon är prognoserna positivare. Inom byggmaskin, ett område som berör AB Volvo, spås volymtillväxt på 8 procent medan det inom lantbruk spås volymtillväxt på 3 procent globalt.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?