(Tillägg: i rubrik samt från andra stycket)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Musikstreamingföretaget Spotify redovisar en nettoomsättning på 2,3 miljarder euro för det andra kvartalet 2021, i linje med väntade 2,3 miljarder euro enligt S&P Global Market Intelligence konsensusprognos.
Resultatet per aktie blev -0:19 under kvartalet, med konsensusestimatet låg på -0:41.
Totala antalet aktiva månatliga användare växte 22 procent i årstakt till 365 miljoner, vilket var under bolagets prognos.
Det sämre än utlovade utfallet uppges vara ett resultat av ett mer dämpat kundintag under första halvan av kvartalet.
Antalet premiumanvändare växte 20 procent i årstakt under det andra kvartalet till 165 miljoner, och det var i det övre spannet av bolagets prognos.
Covid-19 uppges samtidigt tynga utvecklingen i flera marknader, där Spotify stoppade marknadsföringskampanjer på grund av "allvarlighetsgraden av pandemin".
Globala "lyssnartimmar" fortsatte växa "betydelsefullt" i det andra kvartalet och återvände till tillväxt i årstakt per användare, skriver Spotify.