1515
Annons
SVEDBERGS: VD KOMMENTERAR BRITTISKT FÖRVÄRV, AKTIEN +23%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Svedbergs stiger 23 procent under torsdagsförmiddagen efter att ha köpt det brittiska badrumsbolaget Roper Rhodes, en affär som i ett slag fördubblar Svedbergs omsättning.

Nyhetsbyrån Direkt har pratat med Svedbergs vd Per-Arne Andersson som bland annat uppger att trots att det kan finnas en positiv pandemieffekt i det senaste årets lyft för Roper Rhodes försäljning och marginal så är Svedbergs ambition att inte acceptera en lägre omsättning och lönsamhetsnivå.

Svedbergs omsättning på rullande tolv månader ligger på 773 miljoner kronor och under samma period omsatte Roper Rhodes kring 826 miljoner.

Svedbergs pekar på att pandemin skapat en positiv efterfrågeutveckling eftersom konsumenter har tillbringat mer tid hemma och lagt mer pengar på sin bostad. Svedbergs bedömer att denna effekt har påverkat Roper Rhodes nettoomsättning positivt med cirka 10 procent.

"Vi vill bara vara försiktiga och peka på att den här effekten finns. Vår ambition är absolut inte att acceptera en lägre omsättning och lönsamhetsnivå. Det finns inte i vår plan", säger Per-Arne Andersson.

Eftersom pandemin stökar till det, hur har tillväxten sett ut tidigare?

"Roper Rhodes har de senaste åren vuxit ungefär som Svedbergs. Om man tittar perioden 2018-2020 så rör det sig om en tillväxt på i snitt ungefär 4 procent per år", säger vd:n.

Svedbergs ebita-marginal på rullande tolv månader ligger på 13,8 procent. Roper Rhodes på 16,3 procent.

Är den ovanligt hög eller snarare uthållig?

"De har legat runt 13 procent i ett historiskt perspektiv. Roper Rhodes har i vissa lägen varit duktiga på att ta affärer under pandemin. Om man lyckas behålla sin marknadsposition så kommer man fortsätta ligga på den nivån", kommenterar Per-Arne Andersson.

Roper Rhodes består av tre olika varumärken: Roper Rhodes, Tavistock och R2. Av bolagets totala omsättning står varumärkena grovt räknat för 40, 30 respektive 30 procent, enligt vd:n. Varumärket Roper Rhodes verkar i den övre prisklassen jämfört med de övriga två varumärkena Tavistock och R2 som enligt Per-Arne Andersson är "lite lägre prissatta".

"Roper Rhodes beskrivs som bättre kvalitet och lite högre kommunikationspunkt ur ett varumärkesperspektiv. Tavistock lite lägre positionerat, något lägre prispunkter. R2 en prismässigt bra kvalitet men lite lägre positionerat, en lägre prisnivå", säger han.

Hur ser det ut marginalmässigt för de olika varumärkena?

"Tar man procentmässigt, bruttomarginalen, så är det snarlikt. Det skiljer några få procent, men inte något avgörande utan man har lyckats med en bra produktutveckling att få fram ungefär samma bruttomarginal i de olika delarna", säger Per-Arne Andersson.

Koncernen Roper Rhodes har ingen egen tillverkning, vad finns det att göra synergimässigt med tanke på det?

"Jag säger inte att det blir så men det kan bli så att Roper Rhodes har en möbelserie eller tar fram en ny produkt som vi skulle kunna tillverka i Sverige. Då får man en synergi. Men vi vill inte jaga den här typen av synergier utan vi ska främst ha en hög kundtillfredsställelse - det är där vi kommer att vinna matchen", säger Per-Arne Andersson.

Svedbergs siktar på att bli den ledande badrumsinredaren på utvalda marknader i Europa. Utöver Norden och nu Storbritannien, vilka marknader passar era kriterier för att betecknas som utvalda?

"Vi tittar på marknader där vi är i dag och marknader som gränsar till marknader där vi är i dag. Om vi nu har Storbritannien så kan man säga att länder som gränsar är främst Holland, Belgien, Tyskland, Polen. Det är det närområde vi ser. Men vi har heller inte byggt färdigt i Sverige där marknaden är ganska fragmenterad så det går säkerligen att hitta potentiella förvärv", säger Per-Arne Andersson.

Även den brittiska marknaden är fragmenterad. Finns det mer att göra förvärvsmässigt även där?

"Ja det finns det säkert. Men jag har inget på lut denna vecka. Just nu måste vi naturligtvis ta det här. Roper Rhodes är en stor del och vill se att det fungerar väldigt bra", säger Per-Arne Andersson.

Under kommande 1-3 åren, kan det bli frågan om förvärv av liknande storlek som Roper Rhodes eller är det mer sannolikt att det blir mindre förvärv?

"Jag tror att det kan ske både och. Det kan finnas bolag där vi kan komplettera befintliga strukturer och vi kan hitta något som är likt det här förvärvet. Vi fortsätter att titta och följer marknaden", avslutar vd:n.


Bild: Roper Rhodes tre olika varumärken


image


Källa: Roper Rhodes



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?