1515
FACEBOOK: I BRÅK MED APPLE OM NY IPHONEFUNKTION

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) En ny funktion som i veckan introduceras i Iphone och Ipad har redan skapat en spricka mellan Apple och Facebook.

Möjligheten att tacka nej till att appar får samla in identifieringsdata åt annonsörer väntas bli uppskattad av många användare av Apples produkter, men för Facebook innebär det potentiellt ett tungt slag mot affärsmodellen.

I Apples senaste upplaga av det mobila operativsystemet IOS, version 14.5 som får premiär i veckan, kommer funktionen App Tracking Transparency att vara förvald som alternativ. Det innebär att apputvecklare som vill använda mobilenhetens identifieringsdata måste fråga om tillåtelse för detta. Studier som gjorts tyder enligt BBC på att upp till 80 procent av användarna väntas säga nej.

För ett bolag som Facebook är detta potentiellt ett hårt slag, eftersom tillgången till användardata är grunden till företagets höga värdering. Bolaget har varnat för att Apples uppdatering kan så mycket som halvera de summor som tjänas genom Facebooks annonsnätverk. Enligt Facebook är delande av data med annonsörer viktigt för att kunna ge användarna "bättre upplevelser" genom bättre riktade annonser.

Apple å sin sida har ett begränsat intresse för kundernas data eftersom bolagets huvudsakliga intjäning kommer från försäljning av produkter och appar, snarare än från annonsering. Apple har dessutom valt att marknadsföra sig som ett företag som värnar om kundernas privatliv. Apples webbläsare Safari blockerar kakor från tredje part i grundinställningen och Apple tvingade i fjol apputvecklare för IOS att ange i App Store vilka data de samlar in.

Enligt en studie genomförd av Apple innehåller en genomsnittlig mobilapp sex stycken "trackers" från tredje part, vars enda syfte är att samla in och dela användarens data.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?