Annons
TWITTER: STORA ANNONSÖRER FLYR PLATTFORMEN - FT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) En av världens största annonsköpare, det franska lyxkonsumtionsmärket L'Oréal, är senast i raden av bolag som beslutat att avbryta reklamköp på det sociala mediet Twitter efter att entreprenören och Tesla-vd:n Elon Musk tagit över plattformen.

Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor.

Just nu förbereds en omställning rörande vilka regler som ska gälla för innehåll på Twitter och i väntan på detta har flera storbolag beslutat sig för att stoppa sin annonsering, skriver tidningen.

Elon Musk, som kallat sig "yttrandefrihetsabsolutist", har vid upprepade tillfällen lovat att Twitter inte ska bli en "gratismarknad för djävelskap", men ledare i världens annonsbolag har alltså agerat med avvaktan sedan den uppmärksammade affären värd 44-miljarder dollar gick igenom.

Mediebyråer, som agerar konsulter i reklamköp, har i flera fall gett annonsörer rådet att avvakta i väntan på klarhet om vad som väntar. Oron gäller bland annat att "toxiskt innehåll" ska tillåtas flöda fritt, livstidsblockerade användare få komma tillbaka och desinformation få större plats, något som skulle kunna leda till att stämningen på mikrobloggen blir mer hatisk och infekterad än annonsörerna vill förknippas med.

Situationen har inte lugnats av att Elon Musk själv använt Twitter till att sprida rykten sedan han tog över. En sedermera raderad post gav uppmärksamhet åt en konspirationsteoretisk text från ett känt för ogrundade sensationspåståenden rörande överfallet av USA:s talman Nancy Pelosis make.

"Det är många som just nu lämnar i det tysta", sade en reklamchef till Financial Times.

Annonsering står för största delen av Twitters intäkter, som i fjol uppgick till 5 miljarder dollar.

I ett utskick som gjorts till en mediabyrå, som läckts till Financial Times, ber Twitter om tid nog att genomföra den omställning som initierats, med tillägget att inga modereringsregler ändrats och att målet är att göra mikrobloggen "varm och välkomnande för alla".

L'Oréal är en topp 10-reklamköpare i världen, men idag läggs en större andel av budgeten på konkurrerande sociala medier som Tiktok och Instagram. I förra veckan slutade också General Motors annonsera på Twitter, i alla fall temporärt med hänvisning till att plattformen genomgår avsevärd förändring.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera