STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det amerikanska streamingbolaget Netflix räknar med att dess annonsbaserade prenumeration kommer att nå 40 miljoner tittare globalt under det tredje kvartalet nästa år.
Det rapporterar Wall Street Journal, som tagit del av ett dokument riktat till annonsörer.
Chefer från Netflix och bolagets annonspartner Microsoft har träffat annonsörer de senaste veckorna med målet att kunna nå avtal inför lanseringen av prenumerationsformen senare i år.
I de preliminära prognoserna berättar Netflix att företaget väntar sig att ha 4,4 miljoner unika tittare globalt vid årsskiftet, varav en fjärdedel från USA. Därefter spås antalet växa till 40 miljoner stycken under det tredje kvartalet 2023.
I prognoserna ingick ett flertal länder, däribland Brasilien, Mexiko, Japan, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Korea, Spanien, Italien, Australien och Kanada.
Därutöver hävdar även Netflix att antalet unika tittare kommer att vara fler än antalet prenumeranter, då fler personer i ett hushåll kan använda samma prenumeration.
Netflix aktie steg efter tidningens släpp och handlades vid 19.30 upp runt 2,5 procent.