1515
CDON: STÖRRE UTMANINGAR ÄN ÖNSKAT MED NY TEKNISK PLATTFORM – VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tillväxten för Cdon:s framtidsområde, "Marketplace", mattades rejält i det första kvartalet i förhållande till det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet.

Årets tre första månader präglades av byte till ny teknisk plattform som ge bolaget möjligheter till mer automation och mer artificiell intelligens i verksamheten, skriver bolagets tillförordnade vd Marcus Lindqvist i rapporten för det första kvartalet.

"Utmaningarna med plattformsbytet och efterföljande anpassningsperiod har dock varit mer omfattande och tagit längre tid än vi skulle önska", skriver han vidare om arbetet med den nya plattformen.

Han skriver att Cdon parallellt med plattformsbytet driver ett antal processer för att "höja nivån på kundupplevelsen"

Cdon Marketplace, som betecknas som Cdon:s kärnverksamhet numera och som är bolagets plattform till vilken tredjepartssäljare kan ansluta sig, hade en bruttoförsäljning om 380 miljoner kronor, en ökning med 25 procent. I det fjärde kvartalet 2020 var denna tillväxt 86 procent.

Nettoförsäljningen via Cdon Marketplace uppgick till 40,8 miljoner kronor, en ökning med 20 procent. Denna tillväxt uppgick till 50 procent i det fjärde kvartalet.

"Över 200 ytterligare handlare anslöt till plattformen under kvartalet", skriver bolagets tillförordnade vd.

Totala antalet handlare uppgick i slutet av det första kvartalet till 1.725 stycken, en ökning med 54 procent i förhållande till första kvartalet 2020.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?