1515
Annons
DOMETIC: BLIR SUR NÄR VI KALLAS UNDERLEVERANTÖR - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) För ett par år sedan satte Dometic upp målsättningen att minska beroendet av återförsäljarmarknaden (OEM) och ta en större del av konsument-, service- och eftermarknad. Nu tycker vd Juan Vargues att det är hög tid att sluta se bolaget som en underleverantör.

Det sade vd:n till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagens kapitalmarknadsdag.

Efter tio år med kraftig tillväxt tvärnitade den amerikanska marknaden för fritidsfordon under hösten 2018 och på kapitalmarknadsdagen i maj 2019 presenterades en plan för att minska beroendet av återförsäljarmarknaden. Kostnader skulle också minskas genom att bland annat reducera antalet artiklar i sortimentet med 40 procent samtidigt som det så kallade innovationsindexet - andelen av försäljningen som kommer från produkter som lanserats de senaste tre åren - skulle öka till 25 procent från 12 procent.

Två år senare har OEM-andelen sjunkit till 43 procent från omkring 60 procent, antalet artiklar minskat med 59 procent och innovationsindex ligger nu på 26 procent.

Jämfört med planen du presenterade 2019, är det något område där du känner att ni inte har kommit så långt som du önskat?

"Mycket av det interna jobbet är jag nöjd med. Vi har fått till mycket förändring. Om något kunde ompositioneringen av bolaget kommit längre. Jag blir lite sur när man kallar oss en OEM-leverantör eller kylskåpstillverkare. Men vi är relativt nya på börsen och det tar tid. Jag springer maraton och det är bara att fortsätta", säger Juan Vargues.

Det finns dock en hel del orosmoln med komponentbrist och pressade logistikkedjor, hur ser du på avslutningen av året nu så här med en månad kvar?

"Jag ser samma sak som alla andra. Det är ovisst och ett dagligt krig - man jagar och jagar komponenter. Problemen är på ungefär samma nivå som under det tredje kvartalet. Varannan vecka ser det bättre ut och varannan sämre"

Under året ni varit aktiva på förvärvsmarknaden och planen är att fortsätta med det. Kan det även bli aktuellt att titta på bolag som ligger lite längre bort från er och bredda er ytterligare?

"Inte i dag. När det gäller tillväxt så kan du inte förflytta dig från kärnan till periferin. Vi pratar om teknologier som vi är bekanta med, men vad vi kommer att syssla med om 30 år får tiden utvisa. Vi var starka på elspisar inne i fordonen, då är steget inte så långt till elspisar på utsidan, men Dometic kommer inte att syssla med kläder, det måste finnas en viss teknikkomponent"

Så vi kommer inte att få se ett bud på ett bolag som till exempel Thule i närtid?

"Haha, nej det tycker jag inte. Just nu har vi våra egna grejor att syssla med och är fullt sysselsatta. I vår industri finns inte många jättebolag, men många mindre som kan vara intressanta", säger Juan Vargues.

Aktien handlades omkring oförändrad nivå under större delen av dagen men med en timmes handel kvar bytte investerarna fot och aktien slutade dagen med en nedgång på 5 procent.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?