STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De dystra framtidsutsikterna i rapporten från streamingbolaget Netflix fick inte bara den egna aktien att falla – flera andra bolag verksamma inom strömmad media backade också i tisdagens amerikanska efterhandel.
Netflix meddelade i sin rapport att bolaget tappat cirka 200.000 abonnenter under årets första kvartal, vilket innebär slutet på en tio år lång uppgångstrend. Inför det andra kvartalet spår Netflix dessutom ett tapp på ytterligare 2 miljoner abonnenter, något bolaget förklarar med mättnad på de största marknaderna i kombination med ökad konkurrens från mer traditionella mediehus.
Bland övriga streamingrelaterade bolag som drogs med nedåt i efterhandeln fanns Disney, som sjönk drygt 4 procent, och hårdvarubolaget Roku som var ned 6 procent.
Warner Bros Discovery, som äger HBO Max, backade drygt 5 procent medan Paramount (tidigare Viacom CBS) tappade ungefär lika mycket.
Svenska Nent, som äger Viaplay, backade i sin tur med 8 procent på Stockholmsbörsen under onsdagen.
En bidragande orsak till sviktande förtroende för streamingbolagen tros också vara att många väntar sig att konsumenter kommer att dra åt svångremmen som en konsekvens av den hastigt stigande inflationen.