1515
Annons
SPOTIFY: ANNONSRELATERAT BIDROG TILL INTÄKTSÖKNINGEN 3 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spotifys intäkter för tredje kvartalet ökade med 26 procent jämfört med motsvarande period i fjol, något som bolaget förklarar med en betydande förbättring inom annonser.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Annonsrelaterade intäkter växte med 75 procent under kvartalet till 323 miljoner euro. Drivande faktorer var fler sålda visningar/lyssningar, högre pris per tusen visningar/lyssningar och ökad efterfrågan inom Spotify Audience Network. Styrkan i annonsdelen syntes inom alla kanaler och geografiskt överträffade USA samt Storbritannien enligt Spotify förväntningarna.

Kvartalets bruttomarginal var 26,7 procent, vilket var högre än Spotifys angivna prognosintervall. Denna förbättring speglade enligt bolaget en gynnsam intäktsmix som skiftat i riktning mot podcast, marknadsplatsaktivitet, förbättrad musikannonseringseffektivitet och andra åtgärder som betalningsavgifter och streamingkostnader. Dessa positiva faktorer motverkades delvis av högre icke-musikrelaterade innehållskostnader.

Rörelsekostnaderna ökade med 12 procent på årsbasis till 593 miljoner euro i kvartalet. Personalkostnaderna var enligt Spotify lägre än förväntat liksom vissa marknadsföringskostnader.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?