1515
H&M: "VÄLDIGT OPTIMISTISK FRAMÅT" – VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen räknar med samma starka försäljningsåterhämtning när pandemins andra våg ebbar ut som när första vågen dog ut 2020.

Det säger HM-gruppens vd Helena Helmersson till Nyhetsbyrån Direkt.

"Jag är väldigt optimistisk framåt. När restriktionerna väl släpper, när vaccinationerna rullas ut, så förväntar vi oss givetvis att göra samma starka återhämtning igen (som när restriktionerna lättade under 2020)", säger hon och fortsätter:

"Vi har en starkare kundbas, fler kunder i våra digitala kanaler, som visar att de också vill komma till våra fysiska butiker när restriktionerna lättar och det är en enorm tillgång".

H&M:s kundklubb har nu drygt 110 miljoner medlemmar fördelat på 26 marknader. För två år sedan var det 30 miljoner medlemmar.


Bild: kurva över 2020 som enligt vd:n visar att försäljningen återhämtar sig när pandemirestriktionerna lättar.


image


Källa: H&M-gruppen


H&M har jobbat hårt med kostnadsbilden för att parera pandemins negativa effekter. Försäljnings- och administrationskostnaderna minskade i det fjärde kvartalet med 15 procent i lokala valutor, inklusive avskrivningar. Även hyreskostnaderna har minskats genom omförhandlingar, omsättningsbaserade hyror och vissa tillfälliga hyreslättnader.

Har ny fortsatt att hålla i kostnaderna in i det nya verksamhetsåret?

"Om man tittar på förra året så har vi lyckats riktigt bra med kostnadskontrollen utifrån läget och det tar vi med oss in i första kvartalet. Men man får vara flexibel och snabb utifrån vad som händer framöver, bland annat i ljuset av vaccinationerna, och då gäller det att manövrera kostnaderna i enlighet med det för det styr hur vi kan satsa framåt", säger Helena Helmersson.

Enligt vd:n har H&M en "bra och stark" lönsamhet i sin onlinekanal. Vissa bidragande faktorer så som att kunderna under pandemin inte returnerar lika många varor, något som då ger lägre returkostnader, kan inte förväntas vara varaktigt.

"Om vi tittar på förra året så är det vissa delar som kanske inte kommer att bestå, såsom returer som har gått ner i antal. Där följer vi kundernas beteende för att se hur det ter sig framåt", kommenterar hon.

Vad gäller just e-handeln så innehåller H&M:s bokslut för ovanlighetens skull inga uppgifter om kommande nya onlinemarknader 2021.

"Givetvis jobbar vi hårt med den digitala expansionen men det handlar inte bara om nya marknader", säger vd:n.

"Vi måste prioritera hårt och i år har det varit mycket krishantering. Men det är klart att vi utvecklar hela tiden och då handlar det mer om att fokusera på andra saker, på marknader där vi redan finns och att göra kundupplevelsen ännu bättre där", säger ir-chef Nils Vinge.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?