STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den tyska fordonstillverkaren BMW satsar på att driva framtidens elbilar med hjälp av cylindriska battericeller i samarbete med batteritillverkarna Catl och EVE Energy, framgår av ett pressmeddelande. De cylindriska batterierna ska ha bättre förutsättningar för snabb laddning och dessutom förlängd räckvidd.
BMW har redan lagt order till Catl och EVE till ett värde av flera miljarder euro, för tillverkning i så väl Kina som Europa. Dessutom finns det planer på att ypprätta ytterligare samarbeten för fabriker i USA och Mexiko.
Satsningen på cylindriska batterier är i linje med vad den amerikanska elbilstillverkaren Tesla satsat på med de så kallade 4680-cellerna. BMW:s batterier har samma diameter, enligt Reuters.
Den nya generationens batterier ska nyttja mer nickel och kisel och mindre kobolt jämfört med tidigare generationer. Detta ska leda till en 20 procent högre energidensitet, 30 procent snabbare laddning och 30 procent längre räckvidd.
Den vanligaste formen av elbilsbatterier idag är rektangulära så kallade prismabatterier, som kan packas tätt och spara kostnader. Förespråkare för cylindriska batterier hävdar dock i sin tyr att de större cylinderformade batterierna blivit mer kostnadseffektiva med hjälp av förbättrad energidensitet.
Enligt tidigare uppgifter från Catl kommer BMW:s första batterier av den nya generationen levereras under 2025. Detta har dock inte bekräftats av BMW.