STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den amerikanske mediapersonligheten Joe Rogans inflytande har minskat sedan det uppmärksammade exklusivitetsavtalet för världens största podcast The Joe Rogan Experience slöts i september förra året, enligt en undersökning som technyhetssajten The Verge genomfört.
Sajten har nyttjat sig av hur Joe Rogans gästers följartillväxt i sociala medier sett ut sedan avtalet skrevs, och av i princip samtliga data är den negativa trenden tydlig.
Avtalet var del av Spotifys uttalade ambition att bli världens största podcastplattform, ett mål som enligt The Verge skulle vara närmare inom räckhåll med ett exklusivitetskontrakt med Joe Rogan. Podcasten flyttade från Youtube och in i Spotifyplattformen och avtalets storlek har rapporterats ligga på 100 miljoner dollar, men detaljerna har hållits hemliga.
Spotifys egen hållning i fråga om Joe Rogans podcast har varit entydigt positiv, enligt The Verge. Podcasten har "stimulerat användartal, aktiverat förstagångslyssning och skapat gynnsam trend för engagemang", skrev bolaget i delårsrapporten i februari. I april var budskapet att The Joe Rogan Experience levererat "över förväntan" i fråga om nya användare till plattformen samt i mått av engagemang.
Slutsatsen bakom The Verges sammanställning är att det faktum att Joe Rogan hamnat bakom en betalvägg lett till att programmet inte längre har samma hajpfaktor som lockar gäster, vilket lett till att nyhetsvärdet har kollapsat för showen.
The Verge presenterar även andra möjliga slutsatser, som att lyssnarna slutat nyttja sig av Twitter som är det sociala medie som använts för datainsamling. Men att något sådant skulle sammanfalla med exklusivitetsavtalet hålls för osannolikt.
"Vad som indikeras är att Joe Rogan tappat dedikerade lyssnare, den publik som engagerade sig efter ett avsnitt och följde gästen var de mest dedikerade och av dessa finns det troligtvis färre nu", skriver The Verge.
Även sett till sökvolym på Joe Rogan syns en tydlig nedgång.
"Så snart han blev exklusiv med Spotify har sökningarna minskat. Det kan ha att göra med att folk använt Joe Rogans namn för att hitta avsnitt, men det kan också bero på att hans kontroversiella uttalanden – som ofta lett till ökat intresse för honom - inte når lika många öron från Spotify", skriver nyhetssajten.
På den gamla hemvisten Youtube syns också en tydlig nedgång i antalet nya prenumeranter. I snitt hade Joe Rogan 265.000 nya följare per månad innan exklusivitetsavtalet, men sedan dess har antalet sjunkit till omkring 100.000.