Annons
NETFLIX: SAMARBETE MED MSFT OM ANNONSBASERAD PRENUMERATION (OMS)

(Omsändning: skickades första gången på onsdagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Netflix ska samarbeta med Microsoft för att erbjuda en billigare annonsbaserad prenumeration.

Det rapporterar CNBC.

Netflix har brottats med att behålla och få nya abonnenter och bolaget meddelade i april att det planerar på att lansera en annonsstöttad tjänst trots år av en motvilja att göra det, skriver CNBC.

Efter rapporten för det första kvartalet i år rasade Netflix aktie 35 procent efter att ha visat en abonnentsminskning på 0,2 miljoner. Bolaget varnade även i delårsrapporten om ett förväntat tapp på två miljoner användare under det andra kvartalet.

Enligt CNBC har vd:n Reed Hastings själv länge varit emot att lägga in reklam eller andra kampanjer på plattformen, men sade på en rapportkonferens att det är "mycket logiskt" att erbjuda kunder ett billigare alternativ.

Netflix har försökt att få in fler abonnenter genom att producera mer eget innehåll, men har behövt höja priserna för att kompensera för de högre kostnaderna. Enligt bolaget har prisökningarna delvis lett till abonnenttapp.

Arbetet med att implementera annonser är i sitt tidiga skede och det finns mycket arbete kvar att göra, påpekar dock bolaget.

På tisdag nästa vecka publicerar Netflix sin halvårsrapport. I år är aktien ned 70 procent.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera